גלעד שליט חי

  קישורים |  מאמרים |  חדשות |  משאל |  לוח מודעות |  ראשי

  תגובה להודעה   הוספת הודעה חדשה   חזרה לפורום   משוב   חיפוש  


הודעה
כותב: צוות האתר
דואר: biker@who.co.il
נושא: מבחן עירוני - מאת אסתר זנדברג (הארץ)

הודעה:
בימים האחרונים התחילה עיריית תל אביב ביישום תוכנית חנייה
חדשה, שעיקרה איסור על חנייה בשני גלגלים על המדרכה וביטול
"הפס הלבן". הפס הלבן איפשר חנייה חופשית בשעות היום לבעלי
מכוניות מחוץ לעיר ולמי שאינם בעלי תו חנייה אזורי. מעתה כל
בעל מכונית שאינו נושא תו כזה יצטרך לשלם בעבור החנייה בתל
אביב.

התוכנית שהגה ראש העיר, רון חולדאי, מיד עם כניסתו לתפקיד לפני
כשנה וחצי, היא תוכנית מינורית. היא לא כרוכה בהשקעות גדולות,
בקידוחים ובחפירות, אבל יכולה להיות יעילה מאוד: היא עשויה
להקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים הנכנסים לתל אביב, לעודד
שימוש בתחבורה ציבורית או בחניונים מסודרים, "להחזיר את המדרכה
להולכי הרגל", כלשון הסיסמאות של עמותות תושבים שאכפת להם,
ולשפר במידה ניכרת את איכות החיים בעיר.

התוכנית אינה פונה נגד ההרגל התל אביבי הישן והטוב - חנייה ליד
הבית או במרחק סביר ממנו. התושבים ימשיכו ליהנות מחנייה באזור
מגוריהם, והסיכוי שמקומות החנייה שלהם ייתפסו על ידי "זרים" -
יקטן. אין זה עניין של מה בכך. התוכנית משתמשת במינימום של
אמצעים כדי להשיג מקסימום תוצאות. זוהי תוכנית שליישומה נחוצות
כמה תקנות, כמה פחיות צבע ותוספת של כמה פקחים. ייתכן שהתקנות
יספיקו לכמה שנים טובות. אחר כך, מי יודע אילו המצאות
טכנולוגיות ושינויים באורח החיים יכתיבו את הרגלי התחבורה.

טענה אפשרית, כאילו תוכנית החנייה אינה אלא מזימה שנועדה
להכניס את היד לכיסו של הציבור, תהיה פופוליסטית. הכנסה מחנייה
כשרה כמו הכנסה מארנונה וממס הכנסה. חנייה היא מצרך מבוקש,
שירות שאין ברירה אלא לשלם עליו. התוכנית גם עשויה להרגיל
בהדרגה אנשים למגבלות האופייניות לשימוש בתחבורה ציבורית,
שאינה חונה בדיוק במקום היעד. כך שהתוכנית היא ניסוי כלים
לקראת הדבר האמיתי. בהזדמנות הזאת יגלו רבים, שכבר כיום קיימת
מערכת תחבורה ציבורית טובה למדי בתוך תל אביב וממנה לערים
הסמוכות - אוטובוסים ממוזגים, מוניות או שירות הסעות ממגרשי
"חנה וסע". אלא שמעטים מדי משתמשים בהם.

עם זאת, התוכנית עלולה להעמיד במבחן קשה מדי את יכולת ההישרדות
של תל אביב כמרכז עסקים, מסחר, תרבות ובילוי ארצי, או במלה אחת
- כעיר. ממרכזיותה נהנים לא רק "זרים לא-תל אביבים" או "כרישי
נדל"ן" אלא גם משלמי המסים. תוכנית החנייה החדשה מעניקה עדיפות
לתושבי תל אביב ומגבילה בעיקר את היוממים - מי שבאים אליה
מיישובים אחרים. אף על פי ש"הזרים" נחשבים בעיני ה"ילידים"
לאויבים, הרי הם אלה שעושים את תל אביב לעיר. בלעדיהם היא בסך
הכל עיירה לא גדולה במיוחד ולא הכי מושכת בעולם, שכל פרוור
ירוק ומטופח יוכל להתחרות בה בקלות.

השיקול העיקרי של ישראלים, גם אלה המטיפים לשימוש בתחבורה
ציבורית, בבחירת יעד היציאה מהבית הוא גישה נוחה וחנייה לרכב
פרטי - ולאו דווקא מדרכות שהוחזרו להולכי הרגל. הטלת מגבלות על
חופש התנועה והחנייה עלולה להרחיק צרכני תרבות, בידור ומסחר
מתל אביב למקומות שיציעו להם את הפיתוי המושלם: חנייה לכל
ובחינם. הדבר כבר קורה.

מספרם המועט של הולכי רגל ברוב אזורי תל אביב הוא עובדה. הוא
לא רק תוצאה של מחסור במדרכות פנויות אלא של עלייה ברמת החיים
ושינויים בהתנהגות. רבים משתמשים במכונית גם למרחקים קצרים
מאוד, כמו שיטוט בין בתי קפה סמוכים - פעולה שבעבר העירוני
הרחוק נעשתה ברגל. תל אביב תצטרך להתאמץ, להתנקות ולהתייפות -
ולהיות גם די אינטנסיווית והומה - כדי שתצליח לשכנע שכדאי לבוא
אליה, גם כשיהיה צריך לחשוב פעמיים לפני שיוצאים לדרך.

פורסם ב"הארץ" בתאריך 4/3/2001
קישור מצורף: הארץ
 

תגובה להודעה     הדפסת הודעה


  תגובת עורך המגזין 2X2- יקיר - 5/3/2001 1:51:01 PM   ללא תוכן
  מחפש פרונט לסוזוקי R750 92 או 91 052497271- מיקי - 5/3/2001 1:17:45 PM  ללא תוכן
   ללא נושא - מיקי - 5/3/2001 1:15:15 PM  ללא תוכן
 מבחן עירוני - מאת אסתר זנדברג (הארץ)- צוות האתר - 4/3/2001 11:46:40 PM    
  חדש - מאגר קישורים לכתבות ואתרים מענינים ברשת- צוות האתר - 4/3/2001 11:30:03 PM   
  כל הכבוד על היוזמה הברוכה אבל...- כרובי - 5/3/2001 10:22:38 AM   
  אתה זיין שכל- יקיר - 5/3/2001 1:46:44 PM  ללא תוכן
   ללא נושא - ~ - 31/12/2004 6:15:14 PM 
  הביטוי לא יאה לפורום- צוות האתר - 5/3/2001 2:34:57 PM 
  כן קראתי הילד בכיין משהו- עדי - 5/3/2001 3:03:09 PM  ללא תוכן
  ניקח לדוגמא דיוק 125- אבי מלכה - 4/3/2001 1:19:00 PM 
  לחי- לח - 7/11/2002 3:32:19 PM 
  איך משתמשים במחירון !!- עדי - 4/3/2001 5:53:13 PM 
  אבל יש בסיס כל שהוא להערכת המחיר לא ?- ירוק - 4/3/2001 1:37:55 PM  ללא תוכן
  מחיר הגג מוכתב על-ידי היבואנים (מחירי החדשים)- אבי מלכה - 4/3/2001 1:42:50 PM  ללא תוכן
  רק בלונדון יש עשרה מחירונים שונים- עדי - 4/3/2001 12:15:33 PM 
  אל תשכחו מה עשה מוטו לשוק שלנו !!- ירון זהבי - 4/3/2001 12:18:56 PM 

לראש הדף           הוספת הודעה חדשה   חזרה לפורום   תגובה להודעה



בית |  הצהרת פרטיות |  ש"ות |  הסכם שימוש |  אודות |  כתוב לנו

  XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2002