לוח קונים מוכרים אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


מנפלאות מנוע ה-KTM האדוונצ'ר LC8

מנוע הV-2 של ק.ט.מ. הוא תוצר של השקעה ופיתוח על שני דגמי אופנועים במקביל. גירסת האדוונצ'ר לדקאר והאדוונצ'ר לכביש, מאוחר יותר הוחלט על פיתוח הדיוק 950 על בסיס מנוע ה-LC8.

כבר בתחילת הפיתוח הושם דגש על מנוע קטן מימדים שיוכל להשתלב בקלות בשלדת אופנוע שטח ובאופנוע כביש. המהנדסים נדרשו להציג פתרון אשר ישרת את הדרישות השונות של האופנועים מבלי לסבך למחלקת היצור את החיים. התוצאה אמורה לשרת מגוון אופנועים לאורך שנים ולהוריד למינימום את עלויות התכנון והיצור בדגמים העתידיים.


מימד האורך הקצר של המנוע הושג בזכות הזוית הקטנה בין הצילינדרים, תוך ניצול מירבי של החלל בינהם לאכסון מכלולים היקפיים. ואכן יכולת דחיסת המכלולים מרשימה: משאבת המים, סטרטר וצירי משקולות האיזון פשוט קופלו לתוך מרחב המנוע בין הצילינדרים.

מימד האורך הוא גורם חשוב המאפשר מיקום גמיש של המנוע בשילדה לצורך חלוקת משקל ע"פ אופי האופנוע, ומקטין את מומנט האינרציה והכוחות הג'יירוסקופיים, הפועלים על השלדה והאופנוע כולו (ש.ל.).


מחלקת הדיאטה עשתה עבודה יסודית, אגן השמן מסוג עוקה יבשה פוצל והוא שוכן בשני מפלסים שונים. הפיצול אפשר למתכנני המנוע למקם את הגיר במישור נפרד מגל הארכובה ולחסוך עוד כמה סנטימטרים ממימד האורך בתחתית המנוע.


המנוע נושם דרך ארבעה שסתומים לכל צילינדר, שמונת השסתומים מופעלים בשיטת שימסים תחת-דליים (בעברית שימס אנדר באקט). חלק מתהליך הפיתוח בק.ט.מ. עבר דרך בדיקת אופציות עתידיות. הזרקה או קרבורטורים נבחנו יחד עם שינוי יחס-דחיסה, נפח/קוטר/מהלך בוכנה, כל זאת במטרה להשיג בסיס גמיש פתוח לצרכים עתידיים ובעל אמינות מוכחת.

רוב מכלולי המנוע הסובבים מנצלים ציר אחד אשר שמשרת את משאבת המים, ציר האיזון ואת שרשרת התיזמון. שרשראות התיזמון קוצרו משמעותית ומסתובבות ביחס של 1:1 במקום 1:2 (לגל הארכובה) עקב גלג"ש המתווך בינהם לגלי הזיזים. כך מתארך אורך חייהם.

בלוק המנוע כולל את ציר העיגון של זרוע האחורית, אך המנוע אינו חלק נושא עומס ואינו מהווה חלק בקשיחות השילדה. האופנועים בהם מותקן מנוע LC8 מצוידים בשלדת מסבך צינורות פלדה האחראים על קשיחות המבנה מבלי לסכן את המנוע בסדקים או נזילות שמן האופניות למנועים נושאי עומס.



השוואת מימדים KTM LC8 מול
Suzuki TL1000 מול Honda VTR100

נראה שק.ט.מ. פרקו לגורמים כל מנוע V2 אפשרי, עד שהבשילו עם תחנת הכח המרשימה LC8. המוצר הסופי יכול בקלות להתנחל בקס.ט.מ. (קסטום) עטור ניקלים או בעזרת שלדה מתאימה להשתתף בסדרת הסופרבייק.

אני מעיז לערער על נפלאות היצירה של ק.ט.מ. בשאלה "היש מחיר לקומפקטיות ולחסכון?" הלא מישהו צריך לשלם על כך. המכונאי במוסך, הלקוח ישלם את החשבון בטיפולים יקרים. ובכן האדוונצ'ר 950 נחת כבר בארץ, הסוגיה תתברר בזמן הקרוב.



עוד בנושא
השקת האדוונצ'ר של KTM בישראל
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
כתומים ל 2004
דקאר 2003-סיכום



לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003