אופנועים רכיבה נכונה אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


סקירה - מצבר באופנוע

תוכן
עקרון פעולה
סוגי מצברים
הפעלה שימוש וסוגי מטענים
הוראות הטענה
תחזוקה שוטפת
לסיכום , מספר נקודות שחשוב לזכור
מצבר אופנוע
עקרון פעולה
מצבר מורכב ממספר תאים נפרדים כל תא פועל כיחידה עצמאית והוא בסה"כ עוד מצבר קטן ועצמאי. התאים במצבר בנויים מלוחות בצורת רשת ,לרוב שטוחים ומלבניים, המסודרים לסירוגין וביניהן לוחות הפרדה. לוחות אלה טבולים בתמיסה נוזלית המורכבת מחוצה גופריתנית ומים (הנקראת אלקטרוליט).

האפקט החשמלי במצבר נוצר על ידי תגובה כימית בין הנוזל(אלקטרוליט) לפני הלוחות, תוך פירוק החומצה ושינויים כימיים אחרים ביניהם ויצירת חומר חדש על פני הלוחות.

ככל שנמשך תהליך זה הפרש הפוטנציאל החשמלי בין הלוחות קטן תוך כדי הקטנת כמות החומצה התמיסה והקטנת כמות החומר הפעיל על הלוחות המתכסים בהדרגה בסולפט.
אם ימשך התהליך, יהפכו שתי הלוחות לזהות חשמלית, שמשמעותו מצבר רייק.
לחילופין ,הפעלת גורם טעינה (מתח חשמלי מתאים)בין הקטבים תהפוך את התהליך
הכימי חזרה (בתנאי שהמצבר לא רוקן יותר מידי), והלוחות יחזרו להיות שונים
ופעילים תוך יצירה חזרה של החומצה, במילים אחרות מצבר טעון.

עקב צפיפותם השונה של המרכיבים הפעילים במצבר, תהליך הפיכתם מחומר אחד לאחר
תוך כדי פעילותו הכימית של המצבר גורם ללוחות להתכווץ ולהתפשט, וחתיכות חומר
פעיל שלהן נפרדות מהלוחות ונושרות לתחתית המצבר. דבר זה מתרחש בכל מחזור
פעילות של פריקה(שימוש באנרגית המצבר) וטעינה ומפחית מעט אך בהתמדה את הקיבולת האנרגטית של המצבר.
במידה שמפלס פני משקעים אלה בתוך המצבר יעלה, הדבר עלול לקצר בין הלוחות שונים
ולגרום לסיום חייו. עובדה זו יכולה להסביר למה לא כדאי להפוך את המצבר.

השארת המצבר לא טעון גורם לסולפט, חומר רך ביסודו הנוצר על הלוח בתהליך הפריקה,
להתקשות, בתהליך הקרוי (SULFATION) ,באם המצבר לא נטען חזרה ונשאר מרוקן,
אפילו חלקית .
החומר המוקשה לא יוכל ( או יתקשה) להתפרק חזרה למרכיביו בתהליך הטעינה וחלק מקיבולת המצבר תלך לאיבוד .טעינתו מחדש, אפילו בזרם חלש, ימנע תופעה זו , ועל כן אין להשאיר מצבר מסוג זה מרוקן, אפילו לא חלקית בסיום עבודתו.
לוחות המצבר

סוגי מצברים
מצבר יבש
במצבר יבש אין פקקים למילוי מים, לכן אסור לפרק או לפתוח את תאי המצבר או לנסות להוסיף מים או חומצה למצבר שכזה.
מצברים יבשים משוכללים מכילים אלקטרוליט בצורת ג'ל במקום נוזל. יתרונות הג'ל על הנוזל מתבטאים בעיקר באורך החיים וביכולת של המצבר לתפקד בתנאים קשים של זעזועים,והטיות. בנוסף, סביבת המצבר נשארת נקיה ויבשה. פעולות התחזוקה פשוטות יותר ונקיות יותר.

מצבר רטוב
סוג זה סובל מהחסרונות שהוזכרו ב"עקרון פעולה", תחזוקת המצבר דורשת שימוש בכפפות
וזהירות רבה. טיפול במצבר בחוסר זהירות עלול לגרום נזק לסביבת המצבר ולפגיעה בעור או חלילה בעיניים.
לפני הטעינה יש להסיר את פקקי המילוי, יש להשלים מים מזוקקים בתאי המצבר בהתאם לסימני מינימום ומקסימום על גוף המצבר. לנקות את קוטבי המצבר בעזרת מברשת פלסטיק קשה. בסיום הטעינה יש לסגור היטב את פקקי המילוי.

הפעלה שימוש וסוגי מטענים
ישנם 2 סוגים עיקריים של מטענים, הסוג הראשון הפשוט הוא מקור מתח רגיל יציב ודי טיפש.
הסוג השני הוא מקור מתח חכם. מטען חכם יודע לווסת את הזרם שעובר והמתח שנופל על המצבר בזמן הטעינה.

מטען רגיל, בסיסי למצברי אופנועים
מטען רגיל, בסיסי
מטען חכם לשימוש ביתי
מטען חכם לשימוש ביתי
מטען מצברים מקצועי למוסך
מטען מצברים מקצועי למוסך

  במדינות קרות במיוחד נהוג לחבר את המטען החכם למצבר למשך כל חודשי החורף, המטען יודע לדמות תהליך מבוקר של טעינה ופריקה ובכך לשמור על חיי המצבר לאורך זמן.
ברגע שמצבר הגיע לרמת טעינה מקסימאלית יודע "החכם" להפסיק את תהליך הטעינה, לעומתו המטען הפשוט ימשיך להטעין את המצבר ולבשל אותו למוות.

בתמונה מטען חכם עם 2 סוגי חיבור.
תניני החיבור מיועדים לטעינה רגילה
חיבורי העוגן מיועדים לטעינה ממושכת, למשל בחורף.

הוראות הטענה
• וודא כי המצבר שברשותך מתאים לנתוני המטען (12 וולט או 6 וולט)
• בדוק שהמצבר מיועד ומתאים לשימוש בקטנוע או באופנוע.
• מצברים מכילים חומצות, יש לטפל במצבר בזהירות רבה. יש להשתמש בכפפות ובהגנה לעיניים.
• יש לנתק את קוטבי המצבר מהאופנוע/קטנוע, קודם את הקוטב השלילי (שחור או -) ואח"כ את החיובי(אדום או +).
• לשחרר את עיגון המצבר מגוף הכלי.
• להסיר את המצבר בזהירות.
• אין להפוך או להניח את המצבר על צידו.
• יש לנקות את המצבר עם מברשת פלסטיק יבשה ולנגב עם סמרטוט לח.
• את הטעינה יש לבצע במקום פתוח ומאוורר.
• במקום הטעינה לא יימצאו חומרים דליקים.
• יש להרחיק כלים וחפצים מתכתיים העלולים לגרום לקצר.
• יש להניח את המצבר על משטח יציב.
• בזמן הטעינה המצבר עלול לפלוט חומצה, יש להניח את המצבר על משטח שאינו רגיש לחומצה.
• יש להתייחס לאזהרות ולהוראות היצרן המופיעות על גבי המצבר.
• אסור להטעין מצבר תקין וטעון

יש להפסיק את הטעינה במקרים הבאים:
• תסיסת יתר בנוזלי המצבר
• התחממות יתר של המצבר או המטען
• התנפחות אריזת המצבר

במטען טיפש משך טעינה ראשונה לא יעלה על ארבע שעות, בסיום תהליך הטעינה יש לנתק את המטען מהמצבר ומשקע החשמל.
כל טעינה נוספת לא תעלה על 30 דקות ברציפות, במידה ותהליך הטעינה לא החזיר את המצבר לתפקיד תקין יש להחליפו בחדש.

תחזוקה שוטפת

• נסה לאתר סדקים בגוף המצבר
• וודא עיגון תקין של המצבר לגוף האופנוע
• יש לבדוק את רמת הנוזל במצבר על בסיס שבועי ולהוסיף בהתאם לצורך *
• יש לשמור על סביבת מצבר נקייה, לכלוך אבק וקורוזיה(חלודה) הם חומרים מוליכים אשר עלולים לפרוק את המצבר. שמור על גוף המצבר, קוטבי החיבור, נקיים.
• וודא כי צינורית העודפים של המצבר שלמה ותקינה *
• מצבר שדורש טעינה תכופה סיים את חייו
• במידה וכלי הרכב לא בשימוש, יש לנתק את קוטבי המצבר, כמו כן מומלץ להטעין את המצבר אחת לשבוע למשך 30 דקות

* מצבר רטוב

לסיכום , מספר נקודות שחשוב לזכור
1. כל מצבר זקוק לתשומת לב , במיוחד למשטר טעינה ופריקה נכונים ומבוקרים
2. יש להקפיד בחיבור חשמלי נכון וחזק, גם בחיבורים וגם לכבלים (כבלים מסוג רב-גידי ורצוי מצופים בדיל למניעת קורוזיה במשך השנים) .
3. חיבורי החשמל צריכים להיות מכוסים למניעת מגע ביניהם , וסכנת קצר .
4. חייבים לקבע ולעגן את המצבר היטב , שלא יזוז בטלטולים, הרבה יותר מהמקובל ברכב.
5. התקנת אזעקה, מערכת שמע וצופר מחוזק צורכים זרם נוסף, יש להתחשב ביכולת המצבר להפעיל מתקנים אלו.
6. לפני התנעת הכלי מומלץ לכבות את האורות והמאותתים,גם אחרי ההתנעה ובזמן חימום המנוע (2 דקות בבוקר).
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003