לוח קונים מוכרים אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


ימאהה versity 300 - שתי נסיעות מבחן

כתב IXMIX

ימאהה versity - גדול ומתמרן.

הטיוונים הובילו אופנה, כולם קנו, ועכשיו ימאהה מביאה לנו אותה בכלי מעניין - קטנוע מנהלים בנפח 265 סמ"ק, נוח לרכיבה ומתמרן בקלות. כמובן שלמרות שהנפח הוא 265, הקטנוע נקרא "300" - דבר מעצבן שנצפה בדגמים שונים של חברות שונות (למשל ג´וירייד 200 בנפח 176). הנפח חשוב, כי מעל 249 מחיר הביטוח עולה, כלומר עוד 16 סמ"ק ועוד בוכטה בביטוח.

בכל מקרה, ניגשתי לקטנוע המבחן והבטתי בו. הוא הביט בי בחזרה בהתרסה, ואמר "בוא, יא גמד. נראה אותך גבר עם תחת של מנהל". אז תחת של מנהל אין לי, ועדיין הוא בחירה הגיונית למנהלים מסוימים. אבל בואו לא נקדים את המאוחר, ונעשה סדר במבחן, מא´ ועד ת´ (או קצת פחות אותיות). כל סיבוב ארך כ 15-20 דקות, בוצעו שני סיבובים, אחד עירוני/מגרש והשני נסיעה בכביש.

מראה חיצוני - סטנדרטי הוא לא. קשה להגדיר מה יש בו, אבל הוא מושך את העין בטירוף. חלק מהנוכחים סביבו אהבו אותו מאד, חלק שנאו / עניין של טעם כנראה. המראה הוא של קטנוע מנהלים - כסא רחב, ידיות אחיזה, מחוונים שכוללים בין השאר תצוגת LCD לצד שעונים סטנדרטיים, מגן רוח גדול; אבל המראה משדר גם קרביות וכוח לטעמי, וגם נימה של רטרו, בעיקר בעיצוב החזית.
בקשר לעיצוב ולנוחות, אציין לטובה את נוחות הפעלת המתגים והמנופים, כאשר ההרגשה היא ש"הכל במקום", הכל מתוכנן ומוקפד, ואת נפח תא האחסון (נפתח באלגנטיות מהסוויץ´, כיאה לקטנוע מנהלים).

הישיבה אינה נוחה לממוצעי קומה, ונראה כי מדובר בקטנוע ענקים. או שהמנהלים במזרח ענקיים, או שהיפנים הגמדים חושבים שהמערביים ענקיים (אגב, אנחנו - מערביים?…). בכל אופן, אני וה 1.74 הממוצעים בעליל שלי הגענו לרצפה רק עם קצות האצבעות. הדבר אינו נעים, כמובן הוא אינו נעים בזמן תחילת הרכיבה וברמזור, אבל בשבילי זו סיבה מספיק טובה לפסול קטנוע. טוב, לא נפסול אותו עדיין, בכל זאת ישנם "כמה" חברים גבוהים ממני בפורום (ובמוטו - גב"ב).
אם אתעלם מעניין הגובה, הקטנוע די נוח, ובעיקר בשני מימדים - המושב שנותן תמיכה נעימה, והמתלים אשר נוכחתי לדעת כי ניתן לכוננם לקשת של התנהגויות מפתיעות - מרגישות ספורטיבית כמעט ונוקשה משהו ועד לרכות מפנקת (ותודה ליואש על ההסבר לגביהם). אם הייתי פוגש בחורה שיש לה חמות שניתנת לכוונון כך, הייתי מתגרש, אבל כנראה שאין דבר כזה.
שילוב המתלים בצורתם הרכה עם המושב צפוי להניב ישיבה נוחה וחווית רכיבה שאינה מפרקת גווים. האמת, לאחר כמה דקות הישיבה הופכת נוחה לאללה. ואז מגיעה העצירה ועניין הגובה שב ומציק.
מיגון הרוח הגבוה והיעיל מוסיף אף הוא לתחושת הנוחות ברכיבה. כמו בפורסייט, גם כאן מדובר במיגון רוח די מדהים, ובמעבר מהאופנוע לקטנוע שכחתי שצריך להתכופף מול הרוח. הבנתי עד כמה המיגון יעיל במהירויות בלתי חוקיות בעליל.

היגוי ורכיבה - המתלים, כמובן, משמעותיים לא רק לנוחות, אלא גם לאופי ותחושת הרכיבה. במצבם הנוקשה, המתלים מספקים שפע של מידע על המתרחש מתחתיך, ותחושה מענגת של הכביש. מענגת? בשבילי כן, אבל בשביל "מנהל" או אדם המחפש נוחות, המתלים אינם אכילים בכוונון כזה. המתלה האחורי, יש לציין, הינו ארוך מהלך והדבר בולט אפילו לעין במבט עליו. המתלה הקדמי, לעומתו, מספק תחושה נוקשה, אולם פחות טובה, ומהלכו קצר יותר כמובן. נעילת המתלה הקדמי התרחשה מהר מדי לטעמי בבורות שהיו אמורים להיות מורגשים, ולא לגרום לנעילת מהלך המתלה. עדיין מדובר במתלים נעימים בסך הכל, אשר מספקים כיף ברכיבה (ויש לי השגות משמעותיות באשר לתפקודם ולגבי נוחות מול פאן, הרי כלי כזה לא אמור לספק פאן). למתענינים, אגב, אוסיף כי הבולם האחורי הינו הידראולי והקדמי טלסקופי.
הצמיגים רחבים וגדולים (14), ומספקים יציבות ברכיבה. עכשיו - מה מוזר? כל נושא היציבות. המנוע שוכב, ולא ממוקם גבוה, וזה אמור להוסיף יציבות, כן? אבל הקטנוע גבוה מאד, וזה מקטין יציבות, כן? אבל הצמיגים רחבים וגדולים, וזה מוסיף יציבות, כן? אבל זוויות ההטיה מרשימות, ומאפשרות נסיעה שאינה יציבה, כן? מכל הטררם הזה, יוצא קטנוע שמרגיש לא יציב במהירויות האיטיות, מה שמאפשר תמרון די מפליא לגודלו בתוך תנועה צפופה, אבל יציב יחסית במהירויות הגבוהות, מה שמאפשר נסיעה ושיוט ב 110-130 ללא חשש מחוסר-יציבות הכלי.
בכל אופן, השילוב צמיגים - מתלים - זוויות צידוד מרשימות - זוויות הטיה נאות - מביא להתנהגות כביש מהנה. לא בטוח שזה מה שמחפש הלקוח הפוטנציאלי, אבל עבורי זה היה כיף.
בואו נאיץ, נצא מהעיר (במבחן יצאתי לכיוון בית לחם) ונראה מה יש למנוע לומר. אז על הנייר יש לו 25 כ"ס ומומנט מכובד, אבל יחסי ההעברה פוגעים קשות בתאוצה. הרווח של הרוכב הוא המהירות הסופית המכובדה (בפרסומים זרים, כמו שנאמר, אם זכור לי נכון מצהירים על כ 160 קמ"ש, למרות שבמבחן הגענו למהירות נמוכה יותר). התאוצה מרגישה עצלה, ובעיקר בזינוק ובמהירויות הנמוכות, שם חסר כוח, אבל במהירויות הגבוהות מ 90 צפונה, הקטנוע מרגיש נעים בצורה בלתי רגילה, ובניגוד למתחריו אינו חסר כוח.

האצנו, האצנו, האצנו, חותכת אותנו סובארו, אנחנו בולמים (!) - הסימן קריאה על שום מה? על שום הבלימה שנושכת. הבלם האחורי רגיש ומענג, מזמן לא נתקלתי במערכת בלימה מהנה כל כך. זהירות יתר נדרשת על מנת שלא לנעול בלמים, ואיכות התאוטה מדהימה - עצירה מדורגת יכולה להתבצע על מרחק קצר. מדובר בדיסק מכובד של 270 מ"מ מלפנים ודיסק מדהים של 240 מ"מ מאחורה. בלימה שהיא תענוג צרוף.

אסכם - קטנוע מהנה, ובוודאי מהנה יחסית לייעודו ה"מנהלי". תג המחיר שהוצמד לו בוודאי לא יעשה טוב למכירות, ובעיקר מול מתחריו הקוריאניים (אם כי מטרו לא יתנגדו גם אם תקנו ג´וירייד 200).
היתרונות הגדולים - מיגון רוח, מתלה אחורי כאשר מכוונן טוב, בלימה מדהימה, יכולת צידוד והטיה מהטובים שחוויתי, יחסי העברה המוסיפים למהירות הסופית.
החסרונות הגדולים - מחיר, גובה ותנוחת ישיבה/עמידה ברמזור, יחסי העברה הפוגעים בתאוצה במהירויות הנמוכות.

בשורה התחתונה - אם היו לי עוד 15 סנטים בגובה, ועוד 15K בכיס, הייתי קונה אחד ומכוונן את המתלים לנוקשות. מצד שני, אם היו לי עוד 15 סנטים במקום הנכון, ו15 מיליון בכיס, הייתי קונה לחברה הדוגמנית בגובה 1.90 שהיתה לי אחד ומכוונן את המתלים (שלה?) לרכות. יופי של קטנוע, בעיית תמחור קשה, ובעיית גובה קשה. אני לא אקנה אחד - אני נמוך מדי בשבילו (שימו לב, לא "הוא גבוה בשבילי")
שאו ברכה, וסעו לשלום,
גולנזר
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003