אופנועים רכיבה נכונה אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


מחפש את דרכו בדרום אמריקה ועוד על אופנוע
אייל לוי, אייל כהן ירושלים
ענן כיסה את הכביש המפותל במעלה אל 'סאן קריסטובל דה לאס קאסאס'. רגע לפני עוד יכולנו לראות את הנוף המדהים של מחוז צ'יאפס במקסיקו נפרש מתחתינו. עוד רגע ואנחנו עולים אל מעל לעננים. מלפנינו רק הכביש השחור פורץ מתוך המעטה הלבן והסמיך של הענן בתוכו אנו נוסעים. אחרי הסיבוב שמאלה אייל מסמן לי עם היד להסתכל למטה. שחררתי צעקה אל הקסדה. הכל הפך לבן באחת כמו כר שלג ענק. סחטתי את המצערת לעקוף את אייל ולקול נהמת המנוע סימנתי לו לעצור בצד. את ז ה חייבים לצלם.

אחרי הצילומים ישבנו על צלע ההר לסיגריה. מאז יצאנו בבוקר לדרך בקושי הספקנו לעשן. הנופים המקסימים שליוו אותנו בנסיעה היום גברו על הרצון לעצור. מי זוכר עכשיו שלפני כעשר שעות קיפלנו את האוהל ושקי השינה והעמסנו את האופנועים. אמרנו תודה לבעל הבית שהרשה לנו להעביר את הלילה בחצר ביתו. מי זוכר שאתמול בערב הוא ומשפחתו עמדו פעורי פה לנוכח שני הישראלים עם האופנועים שמבשלים שקשוקה על בנזינייה מול פתח ביתם.

בחמש בבוקר הוא העיר אותנו בדרכו ללוות את בתו להסעת בית הספר. אחרי אריזה מהירה של הציוד, בדיקת תקינות של האופנוע ושימון השרשרת, יצאנו לראות את הזריחה מתוך שרשרת ההרים שאל מול החוף הפסיפי בדרום מקסיקו. עוד כמה נפנופי ידיים לעוברים בדרך שסובבו את ראשיהם אל שתי המפלצות הכחולות שחלפו על פניהם במהירות, ואנחנו כבר מטפסים מעלה. אוויר הבוקר נשאף חזק פנימה לריאות ואנחנו בדרך לעוד קטע נסיעה מרהיב. קטע שבסופו נגיע אל אחת הערים הקולוניאליות היפות ביותר במקסיקו. שם כבר נשב על על כוס קפה 'אל נחל'ה' עסלי, ונעביר חוויות ודחקות מנסיעת היום

טיול אופנועים חוצה יבשות. למה, איך, איפה, כמה ומתי. שני צעירים ישראלים מירושלים בעיצומו של מסע אופנועים לכל אורכה של יבשת אמריקה מספרים מחוויותיהם ותורמים מניסיונם לכל המעונינים לצאת להרפתקה יוצאת דופן בעולם. קריאה נעימה.

הרים נחלים ים ואופנוע

מירוץ החולות



טיול אופנועים חוצה יבשות . למה בכלל.
אז ככה. זו ההרפתקה הכי מטורפת שכל חובב טיולים בכלל ואופנועים בפרט יכול להעלות על דעתו. זו חוויה מסחררת ורצופת סיפוק בה רק השמיים (והדלק...) הם הגבול. זה אתגר פיזי ונפשי דורש וקשה בו רק הרוצים בו באמת יעמדו. זו עצמאות מוחלטת, מבחן בגרות, חוויה מלמדת והכי חשוב - כיף אדיר.

למי זה מתאים.
לא לכל אחד. זה מתאים לאנשים עם ראש פתוח. לאנשים שאינם מוגבלים בזמן וללא מחויבויות גדולות. לאלה שמסוגלים להתמודד עם עזיבת הבית והמשפחה לתקופה ארוכה. לאלה שיכולים לעמוד בלחצים ובקשיים פיזיים ונפשיים. אנשים עם ניסיון באופנוע ובנהיגה ושהנם בכושר גופני טוב. אנשים בוגרים בנפשם, לא מפונקים ועם מוטיבציה גבוהה. והכי חשוב, זה מתאים לנשים ולגברים כאחד.

יתרונות וחסרונות
יתרונות - חווית הרכיבה עם האופנוע בכבישים ונופים מדהימים. חופש תנועה רחב שמבטל את התלות באוטובוסים, טיסות, רכבות וכו'. גמישות במסלול הטיול והגעה לנקודות רבות ומגוונות יותר. מצריך מגע רב עם האוכלוסייה המקומית וגורמים רבים במדינה מה שמאפשר לחוות את חיי המדינה לעומק. מצריך ומחייב הכרת המדינה לעומק מבחינה גיאוגרפית, טופוגרפית ואקלימית. כושר נשיאת ציוד גבוה שנותן גמישות בציוד אישי, קמפינג, אוכל וכו'. הכרת עולם מגוון ושונה של מטיילי אופנועים בעולם.

חסרונות - מעט יקר יותר מטיול תרמילאי. מסוכן יותר. קשה (פיזית ונפשית). מבודד (טיול עם תרמילאים נוספים לא אפשרי). דורש הכנה ארוכה ומדוקדקת. מסורבל במקרים בהם דרוש לחצות אזורים ללא כבישים. גורם לבלאי ציוד גבוה.

קשיים נוספים - בעיות שפה (ידע רב בשפת המקום הכרחית). נדרש להיות קשוב יותר לבעיות המדינה (דרכים, פוליטיקה, בטחון, חוקים). עלול לגרום למצבים לא נעימים (לדוגמא: מקומות שוממים בהם "נתקעים" ללא עזרה טכנית/מכנית). התמודדות עם מזג אוויר קשה. חציית מרחקים שוממים ארוכים. מחייב חיכוך בבירוקרטיה. מצריך מפגש תדיר עם אוכפי חוק.

מה צריך, כדאי ורצוי לדעת קודם.
צריך לדעת לרכב על אופנוע. רצוי ניסיון קודם ברכיבת כביש וגם קצת ברכיבת שטח. צריך ידע במכונאות ורצוי ידע טכני כללי. כדאי שיהיה ידע וניסיון בניווט וניסיון בחיים בשטח. ידע בבישול תמיד עוזר .

איפה ואיך אוספים מידע לקראת ובמהלך הטיול.
קודם כל - אוספים הרבה, אחר כך - מסננים המון. ישנם הרבה "יודעי דבר" ואין ספור "מומחים". אז ממי באמת כדאי:

מידע לגבי האופנוע והציוד - כדאי לקבל מרוכבים וותיקים. הם נמצאים בדרך כלל בקשר מתמיד עם בעלי מוסכים ושייכים לרוב למועדוני רכיבה. חלקם מנוסים גם במסעות ארוכים ואתם במיוחד כדאי לדבר. הם יעזרו בבחירת סוג האופנוע וציוד העזר המתאים לטיול וייתנו מניסיונם טיפים חשובים. מגזיני אופנועים בעברית ובאנגלית יכולים לספק מבחני השוואה טובים בין סוגי אופנועים ולתת מידע עדכני על חידושים בציוד נלווה. דרכם גם ניתן להגיע אל רוכבים וותיקים ובעלי ידע מקצועי רב.

מידע טכני ומכני - בעלי מוסכים ומוסכניקים ייתנו לרוב את רוב המידע הטכני הדרוש על האופנוע אך כדאי לרכוש גם חוברות טכניות מקוריות מיצרן האופנוע.

מידע על דרכים - מידע לגבי דרכים וכבישים מקבלים בעיקר ממפות מעודכנות, מטיילים בדרך, נהגי משאיות ואוטובוסים, שוטרים וכו'. לרוב קשה לסמוך על מידע שניתן ממקומיים. בהרבה מקרים, תושבים מקומיים יחשבו את האופנוע כעביר בכל דרך ולא פעם תוכל למצוא את עצמך בדרך קשה עד בלתי עבירה בגלל הסתמכות על מידע לא אמין.

אינטרנט - באינטרנט ישנם מספר אתרים מצוינים (רובם הגדול באנגלית) ובהם מידע רב עד אינסופי. ישנו אתר אינטרנט מצוין (WWW.HORIZONSUNLIMITED.COM) שנבנה במיוחד עבור מטיילי אופנועים חוצי יבשות בו ניתן למצוא מידע מעולה לגבי כל הנושאים.

מידע כללי - חשוב לאסוף מידע גם על המדינות בהן אתה עתיד לטייל כגון חוקי תעבורה, הליכי הכניסה למדינה ומידע כללי רלוונטי. זאת ניתן לעשות ע"י פנייה לשגרירויות, שיחות עם מטיילי אופנועים ודרך האינטרנט.

האופנוע
בחירת סוג האופנוע הנו שלב חשוב ביותר להצלחת הטיול. הבחירה תיעשה רק לאחר קביעת אופי הטיול ומיקומו. הבחירה תושפע באם מתוכנן טיול קצר או ארוך, טיב הכבישים, טיול ספורטיבי (כביש או שטח) או תיור, יחס רכיבה שטח/כביש צפוי, ניסיון קודם של הרוכב, מזג האוויר במדינות המתויירות, תקציב, גובה ומשקל הרוכב, הציוד הנישא וכו'.



הסוגים העיקריים של האופנועים הנם:
אופנוע ספורט, תיור, דו שימושי ואנדורו.
אופנועי ספורט מתאימים לטיולים ספורטיביים מהירים על כבישים בהם עיקר הדגש הוא על ההנאה שבנהיגה. טיול עם אופנוע ספורט יוכל להתבצע לדעתי ביבשת אירופה ובארה"ב שם איכות הכבישים והמענה התחזוקתי הנדרש מתאימים. החסרונות העיקריים בטיול עם אופנוע ספורט הנם העלות היקרה, כושר נשיאת הציוד הנמוך וטווח שיוט קצר יחסית.

אופנועי אנדורו מתאימים לטיולי שטח ספורטיביים בהם עיקר הדגש הוא על רכיבת שטח. קשה מאוד לחצות יבשות עם אופנועי אנדורו והייתי נמנע מלהזכיר את סוג האופנוע הנ"ל כעל אפשרי אלמלא פגשתי בחור ישראלי שחצה את ארה"ב ומרכז אמריקה באופנוע כזה (אוהד אתה תותח...).

אופנועי תיור ואופנועים דו שימושיים הנם המתאימים ביותר לסוג טיול שכזה ועליהם ארחיב.

אופנוע תיור הוא בד"כ מפלצת רכיבה הנותן מענה לרכיבות ארוכות טווח עם דגש רב על נוחות נהיגה. ישנם דגמים רבים בשוק ובחירת הדגם תיעשה עפ"י רוב לפי התקציב הקיים.

יתרונות אופנוע תיור: נוח מאוד לנסיעות ארוכות, טווח שיוט ארוך, מאובזר, מתאים לנשיאת ציוד כבד ורב, אמין, בעלי נפח מנוע ומיכל דלק גדול.

חסרונות אופנוע תיור: אינו מתאים לנסיעות שטח ארוכות וקשות, קשה ויקר לאחזקה, פחות נפוץ, מחיר יקר, כבד, מסורבל.



ביבשות מסוימות, בהן עיקר הכבישים הנם כבישי עפר, אופנוע תיור ייתן מענה פחות טוב מאופנוע דו"ש.

אופנוע דו"ש הנו האופנוע הנפוץ ביותר לטיולים חוצי יבשות והנו גם סוג האופנוע שכותבי שורות אלו בחרו לטיולם. האופנוע, מעצם שמו, מתאים ובנוי הן לרכיבת כביש והן לרכיבת שטח קלה.

יתרונות הדו"ש: מסיבי, עמיד בשטח (דרכי עפר, מעברי מים וכו'), נוח לנסיעת כביש ושטח יומית לא ארוכה, מתאים לנשיאת ציוד כבד, קל וזול לאחזקה (תלוי בדגם), אינו דורש אחזקה מתמדת, גבוה, מחיר זול יחסית לאופנוע תיור.

חסרונות הדו"ש: לא נוח לנסיעות יומיות ארוכות, לא עביר בשטח קשה, גבוה לאנשים נמוכים, מייצר ויברציות, דורש החלפת צמיגים בתדירות גבוהה (בעת שימוש בצמיגים עם אורינטציית שטח), מסורבל בנשיאת ציוד רב, מיכל דלק אורגינלי לא תמיד גדול מספיק (קיימים פתרונות בשוק).

את האופנוע כדאי לקנות במדינות בהן המחירים הם בד"כ זולים כגון ארה"ב (מתאים לטיול ביבשת אמריקה). שליחת האופנוע מהארץ אל היבשת המתויירת הוא עסק יקר ורווי בבירוקרטיה אך מומלץ למי שיכול. במדינות עולם שלישי מחירי האופנועים המיובאים (אופנועים יפנים ואירופאים) יקרים מאוד. רצוי לקנות אופנוע חדש. בקניית אופנוע משומש חשוב בעיקר הקילומטרז' ואחזקת האופנוע ע"י הבעלים הקודמים. פחות חשוב מראה חיצוני (שריטות, פלסטיקים, צבע וכו').

דגשים לבחירת דגם האופנוע: נפח המנוע של האופנוע הנבחר רצוי שיהיה מעל ל- 600 סמ"ק ובעל מומנט גמיש. חשוב שיהיה בעל יכולת נשיאת משקל מרבי גדול (לפחות 150 ק"ג מעבר למשקל האופנוע), מיכל דלק גדול (מעל ל 15-20 ליטר) ולוח שעונים הכולל לפחות מד מהירות, מד סל"ד ומד חום מנוע. יש לבדוק קודם קניית האופנוע באם קיימים סוכנים היכולים לספק חלקי חילוף לסוג ולדגם האופנוע במדינות המתויירות או להיערך מראש לאפשרות שליחת חלפים נוחה וזולה ממדינה אחרת.



איזה ציוד צריך.
מטבע הדברים טיול כזה דורש ציוד רב ומגוון. להלן הציוד המומלץ על ידנו.
ציוד אישי: מכנס ארוך, מכנס קצר, חולצה ארוכה, חולצה קצרה, לבנים, גרביים, מגבת, בגד ים, תיק רחצה, כובע צמר, מצלמה, נגן מוסיקה, סנדלים, נעליים נוחות להליכה.

ציוד קמפינג: שק שינה, אוהל אטום למים, מזרון, לדרמן, פנס, סכין חד, חוט שיפצור, חבל אישי, מצפן, בנזינייה (מומלץ) או גזיה, כלי בישול, סדין, סוללות, נייר טואלט.

ציוד רכיבה ומגן: מכנס רכיבה מוגן, מעיל רכיבה מוגן, מגפי רכיבה, חליפת גשם, כפפות (רצוי שני זוגות חורף/קיץ), צעיף או מגן צוואר, חגורת גב, משקפי שמש, קסדה סגורה ואיכותית.

חלקי חילוף: מסנן שמן, מסנן אוויר, כבל גז, כבל מצמד, כבל בלם, ידית בלם, ידית מצמד, מצתים, נתיכים, ממסר התנעה (STARTER REALY), נורות, שרשרת, גלגלי שיניים, פין פציל, רפידות בלם, פנימיות גלגל.

כלי עבודה: פלייר פטנט, פלייר, קטר, פטיש, איזמל, כף לגלגל, ערכה לתיקון פנצ'ר, טבעות לחץ (בנדים), ערכת מפתחות, מברג ישר, מברג פיליפס, ערכת כלים מקורית של האופנוע, מפתח פלגים, מפתחות הלן, משמנת לכבלים, מכשיר ניפוח (משאבה או התקן אחר), אזיקונים, איזולירבנד, טפלון, דבק חבלה, דבק אפוקסי, סופר גלו, צינורית, מספריים, חוט חשמל, כבל התנעה, מנורת לילה.

ציוד אחזקה: שמן מנוע, נוזל בלמים, שמן שרשרת, מים מזוקקים, תוסף לדלק, שמן ברגים (WD-40), נוזל לניקוי גריז ושמן, נוזל לתיקון חורים במצנן, תרסיס נגד אדים לקסדה.



מפות, ספרות טכנית ומידע: מפות כבישים מעודכנות, ספר אחזקה של יצרן האופנוע, איורי חלקים, מספרים קטלוגים (יצרן) לחלקי חילוף, רשימת טלפונים חשובים, כתובות וטלפונים של שגרירויות ישראל, רשימת סוכנים ומוסכים רלוונטים, רשימת אתרי אינטרנט רלוונטים, מדריך טיולים ומחברת ריקה.

תיקי נשיאה: תיקי אוכף קשיחים או בד, תיק אחורי קשיח או בד, תיק מיכל דלק. במידה ומשתמשים בתיקי אוכף העשויים מבד, יש לשים דגש רב להרכבת התיק שבצד המפלט. יש לוודא מרווח לזרימת אוויר בין התיק ולבין המפלט בעזרת מיתקון מיוחד. יש לוודא קנייה של תיקים אטומים למים או ציוד אטימה חיצוני.

עזרה ראשונה, שנייה ושלישית: ציוד חבישה וקיבוע, חסם עורקים, פדים, משחות ונוזלי חיטוי, תרופות, פלסטרים, מספריים, שקיות חימום, כלי תפירה, ועזרה שלישית. כדאי להיוועץ בגורם רפואי מוסמך טרם הטיול ע"מ להכין תיק עזרה ראשונה מתאים.



רשיונות ומסמכים: שטר בעלות מקורי של האופנוע על שם הרוכב המטייל (באנגלית), רשיון נהיגה, רשיון נהיגה בינלאומי, דרכון, אשרות כניסה, תעודה מזהה נוספת (רצוי), ביטוח (במדינות בהן הדבר מחויב עפ"י חוק), כרטיס אשראי בינלאומי (הצגתו עוזרת במעברי גבול), כרטיס שייכות למועדון מטיילים (לדוגמא AAA). ישנן מדינות בהן חייב להציג CARNET DE PASSAGE. זהו מסמך הנרכש קודם הטיול בו מתחייב כספית הרוכב לשלם על נזקים ופגיעות שיבוצעו על ידו במדינה בה הוא נוהג. לפרטים נוספים פנה ל WWW.CAA.CA (ארגון רכב קנדי). כדאי להכין העתקים מכלל המסמכים.

ביטוח
במדינות מסוימות (לרוב מפותחות) קיימת חובה לביטוח אישי של הרוכב מה שמצריך רכישת ביטוח ומייקר את הטיול. עפ"י רוב, במדינות עולם שלישי לא מחויב עפ"י חוק לנהוג עם ביטוח. למיטב ידיעתי, רוב מטיילי האופנועים במדינות אלו אינו מבוטח אלא מסתמך בעיקר על ביטוח בריאות למטיילים משופר. יש לבדוק קודם הטיול את חוקי המדינה הנוגעים לנושא. בכל אופן, אין לראות בדברים אלו המלצה לרכיבה ללא ביטוח נהיגה.

תקציב
תקציב הטיול מושפע מאוד ממיקום הטיול, ממחירי הדלק במדינות המתויירות, דגם האופנוע וממצבו המכני (אופנוע ישן = יותר הוצאות). כעיקרון, עלות הטיול יקרה מעט יותר מעלות טיול תרמילאים. ייקור העלות נובע בעיקר מטיפולים הנעשים באופנוע, החלפת חלקי חילוף וצמיגים, דלק, מגבלה בבחירת מקומות הלינה ותשלום מיסים במעברי גבול. הקיזוז נעשה ע"י יכולת לינה בשטח ובישול עצמאי (האופנוע מאפשר נשיאת ציוד קמפינג רב), אי תשלום על תחבורה ויציאה לטיולים בצורה עצמאית.

מפות דרכים ואמצעי ניווט
שלושה כללים חשובים מאוד בנושא מפות. כלל ראשון - יש להצטייד מראש טרם עזיבת הארץ בכל המפות לכל האזורים המתויירים (נכון בעיקר למדינות עולם שלישי). כלל שני - יש להצטייד במפות דרכים מהמעודכנות, המפורטות והטובות ביותר הקיימות בשוק. כלל שלישי - אין לחסוך בכסף לרכישת מפות.

כדאי להצטייד במצפן ובהתאם לתקציב, לשקול רכישת מכשיר GPS הכולל בתוכו מפות. בדרכים לא סלולות ולא שגרתיות, יש לקבל חוות דעת ממספר רב של אנשים קודם בחירת המסלול. יש להיעזר בעיקר בנהגים מקצועיים כגון נהגי משאיות, אוטובוסים, מוניות ושוטרים. רצוי לשמור על קשר עם מטיילי אופנועים נוספים שפוגשים בדרך על מנת לקבל מידע עדכני על דרכים. במדינות רבות תמרורי הכוונה אינם מדויקים או לא קיימים כלל. ישנם מעברי גבול קטנים ולא שגרתיים שלא יופיעו במפות אך יכולים לספק דרכי קיצור. רצוי לשאול בכניסה למדינה היכן נמצאים כל מעברי הגבול למדינה וממנה הלאה. יש לוודא שתיק מיכל הדלק מצויד במתקן מיוחד למפות.

שותפים לטיול

טיול מסוג כזה מחייב פרטנר גמיש ונוח כשיש יתרון לחברות מוקדמת לאורך זמן. קשה מאוד בטיול כזה להיפרד מהשותף באמצע הטיול ולטייל במסגרת אחרת. רצוי לטייל בקבוצה של עד שלושה רוכבים כאשר טיול עצמאי עלול להיות קשה ומסוכן. כדאי לתכנן מראש שהאופנועים לכלל השותפים יהיו זהים, דבר העוזר בקניית הציוד הנלווה, מציאת חלקי חילוף, פתרונות מכניים ומדד על מצבו המכני של האופנוע.



יוצאים לדרך - תכנון מסלול יומי
לתכנון מראש של המסלול היומי ישנה חשיבות רבה אך מקום לשינויים ולספונטניות תמיד כדאי להשאיר. מספר דברים משפיעים על תכנון המסלול: מרחק הנסיעה אל היעד אליו רוצים להגיע, מספר ומיקום תחנות הדלק לאורך המסלול, מצב הדרכים (אספלט, עפר, כביש מהיר, כבישים משובשים), סכנות הצפויות במסלול הנסיעה (איכות הכביש, מצב פוליטי ובטחוני), עייפות הרוכב, מצב מכני של האופנוע, מזג האוויר הצפוי וזמן היציאה. בחציית מרחקים ארוכים כדאי להיצמד לכבישים ראשיים. רצוי מאוד להימנע מנסיעה בחשכה. הדבר מסוכן מאוד (כבישים משובשים ולא מוארים, בעלי חיים על הכביש) וגם פוגם בהנאה מהרכיבה. כדאי לתכנן יום מנוחה לאחר יום רכיבה ארוך ו/או קשה.

אף על פי שרוב הנסיעה מתבצעת באזורים כפריים, יש לתכנן מראש מעבר בערים ראשיות / ערי בירה בזמנים התואמים את ביצוע הטיפולים באופנוע.

כדאי לתכנן נסיעות קצרות עם מספר קילומטרים סביר. נסיעות ארוכות ביום אחד מעייפות, גורמות לבלאי האופנוע, מסוכנות ועלולות להביא למצב בו תיאלץ לרכב בחשכה. בד"כ כדאי להתחיל יום נסיעה מוקדם בבוקר. בימים חמים השעות הנוחות יותר לרכיבה הנן שעות הבוקר המוקדמות ושעות אחה"צ. בימים קרים השעות הנוחות הן שעות הצהרים. טווח נסיעה יומי ממוצע ליום נסיעה הנו כ-250 ק"מ.

התאמת מסלול הטיול למז"א ולתנאים טופוגרפיים
מזג אוויר - למזג האוויר יש חשיבות מכרעת להצלחת הטיול ותכנון מקדים ורציני יתרום רבות למניעת בעיות אפשריות. ככלל רצוי מאוד לבצע את הטיול בקיץ, באביב ובסתיו. נסיעה על אופנוע בעונת החורף תחת גשם וקור הנה מסוכנת ופוגמת בהנאה. בשלב התכנון הראשוני של הטיול יש לקבוע סדר זמנים עקרוני לשהות בחלקי היבשת בתלות בעונות השנה ומזג האוויר הנורמלי הקיים באזור. בטיול עצמו יש להישאר מעודכנים תמיד במזג האוויר השורר בציר הנסיעה ע"י שיחות עם נהגים ואוכלוסייה מקומית. צירי נסיעה רבים במדינות עולם שלישי הופכים בלתי עבירים בעונה הגשומה ואף לאחר מספר ימי גשם בודדים.
רום - נסיעה בגובה רב מעל לפני הים (מעל 1500 מ') מורידה מביצועי המנוע. יש לשים דגש לכך בתכנון המסלול. יש להיערך קודם העלייה לגובה לביצוע התאמות במנוע (כיוון יחס אוויר / דלק במאייד, שימוש בתוסף לדלק וכו').

הרים וגבעות - נסיעה בהרים ובגבעות מאופיינת בכבישים מפותלים ובעליות חדות ומאריכה מאוד את זמן הנסיעה. כמו כן, אזורים אילו מכוסים בד"כ בערפל סמיך (בעיקר בשעות הבוקר) דבר המצריך נסיעה איטית וזהירה.

רוחות - רוחות חזקות מסכנות מאוד את הרכיבה בעיקר בעת נשיאת ציוד כבד. עפ"י רוב, ישנם אזורים קבועים המוכים רוחות חזקות בתקופות זמן קבועות בשנה. יש לאסוף מידע מקדים על אזורים אלו ולהימנע מרכיבה באותם אזורים. במידה ורוכבים במקומות בהם הרוח חזקה יש לנסוע במשנה זהירות ובאיטיות. יש לשים דגש על חניית האופנוע מול רוח.

גשם, שלג, ברד - בימי גשם, שלג וברד מומלץ מאוד לא לבצע יום רכיבה. במידה והדבר מחייב, יש להצטייד בציוד טוב ככל שניתן כנגד מים לרוכב ולציוד. כדאי לדעת, שברכיבה ארוכה תחת גשם, גם ציוד טוב ואיכותי מחדיר מים. בכל אופן, רכיבה בימים כאלו תיעשה תוך הכנה מוקדמת (הדלקת אורות, שימוש בתרסיס נגד אדים לקסדה, שימון האופנוע ובדיקת מצב הצמיגים) ובמשנה זהירות.



חום כבד - נסיעה תחת חום כבד מעייפת הרבה יותר מנסיעה רגילה. כדאי להימנע מתכנון מסלולי נסיעה ארוכים בימים חמים. יש לבצע מספר רב של עצירות לשתייה ולהתרעננות. יש להצטייד בכמויות גדולות של מים. חשוב לשים דגש לחום המנוע ולחום הצמיגים. בימים חמים מאוד ובנסיעה רצופה ומהירה על כביש אספלט יש לבצע עצירות תכופות על מנת לקרר את הצמיגים. קירור הצמיגים מאריך את חייהם ומונע התפוצצויות הצמיג בעת נסיעה.

לחות, חול ומלח - ברכיבה בתנאי לחות או בקרבת חוף הים יש להקפיד על שימון תדיר יותר של חלקי האופנוע והשרשרת.

איפה ישנים בלילה / מה עושים עם האופנוע
טיול אופנועים מאפשר גמישות רבה בלינה בשטח. מאידך גיסא, קיימות מגבלות וסרבולים בלינה באכסניות / בתי מלון.

קמפינג - לינה בשטח חוסכת בכסף ומאפשרת גמישות מרבית בבחירת מסלול הנסיעה אך מוגבלת בתנאי מזג אוויר קשים. נשיאת ציוד קמפינג איכותי חשובה מאוד ומאפשרת לינה באזורים רבים יותר. כדאי להגיע אל האזור בו מעבירים את הלילה מבעוד יום על מנת למצוא מקום בטוח לחניית הלילה. רצוי ללון באתרי קמפינג מוסדרים ובסמוך למטיילים נוספים. אנחנו גילינו במהלך הטיול את היתרון בלינה בסמוך למטיילים בקרוואנים. הדבר מספק ביטחון לאופנועים ולציוד וגם בד"כ קפה בבוקר...

קשירת האופנועים תיעשה באמצעות שרשרת ומנעולים אל האוהל ורצוי לקשרם ביחד. במקרה של לינה במקומות מבודדים ולא מוסדרים כדאי להיוועץ עם המשטרה והאוכלוסייה המקומית בנוגע לסכנות צפויות.

אכסניות / בתי מלון - במקומות ובמצבים בהם לא ניתן ללון בקמפינג (או כשרוצים להתפנק...), יש צורך ללון באכסניות ובבתי מלון. רצוי מאוד לבחור מקום בעל חנייה פרטית בתוך שטח המלון השמורה ומוגנת במשך כל הלילה. בחלק ממקומות הלינה האלה קיימת אפשרות להכניס את האופנועים לתוך שטח המלון ולעיתים גם אל תוך החדר. בכל אופן אין להשאיר את האופנוע ברחוב ללא השגחה ובעיקר בערים גדולות. אין להתפשר בבחירת מקום הלינה אם הוא אינו מספק שירות זה, גם במחיר לינה תוך תשלום מחיר גבוה יותר.

אחזקת האופנוע
אחזקת האופנוע וביצוע טיפולים מכניים הנם חלק בלתי נפרד מטיול אופנועים. אחזקה נכונה וביצוע טיפולים שוטפים תביא להארכת חיי האופנוע, מניעת תקלות, שמירה על רמת בטיחות גבוהה ולביצועים טובים יותר של האופנוע. רכישת ידע טכני ומכני קודם ובמהלך הטיול והצטיידות בכלי עבודה ובחלקי חילוף, חשובים מאוד במתן יכולת ביצוע של מירב מלאכת האחזקה ולהתגברות על תקלות שבדרך. ביצוע טיפולים ותיקונים מורכבים יותר יתבצעו אך ורק ע"י מוסכים טובים שלרוב יימצאו רק בערים גדולות.

הרמה המינימלית של אחזקת האופנוע אותה רצוי לבצע בביצוע עצמי הנה: החלפת שמן מנוע, החלפת מסננים, החלפת מצת, החלפת נתיך, החלפה ושימון כבלים, החלפת בלמים, החלפת צמיגים, החלפת נורות, כיוון והחלפת שרשרת, החלפת גלגלי שיניים ותיקון תקרים.

רצוי לרכוש ידע טכני על סוג ודגם האופנוע באמצעות חוברות אחזקה מקוריות של יצרן האופנוע ולקבל טיפים ממכונאי אופנועים על תקלות נפוצות של דגם האופנוע. יש להתמצא בזיהוי תקלות עפ"י סימנים מקדימים (רעשים, עליית חום מנוע, עשן פליטה, יציבות, ביצועי המנוע וכו').

כדאי לרכוש כלי עבודה באיכות גבוהה וחלקי חילוף מקוריים. יש להצטייד במירב כלי העבודה וחלקי החילוף בהתאם ליכולת הנשיאה של הציוד (משקל ומקום).

מניעה - ישנן מספר פעולות בעזרתן תוכל למנוע תקלות ובלאי מואץ של האופנוע מבעוד מועד. הפעולות הנן: החלפות שמן מנוע תדירות, בדיקה תדירה של לחץ אוויר בצמיגים, שימון חלקי האופנוע, כבלים ושרשרת, כיוון שרשרת, כיוון מתלים בהתאם למשקל הנישא וסוג הרכיבה וחיזוק ברגים.

כמו כן, עליך לבצע בדיקת תקינות יומית של האופנוע לפני כל יום רכיבה הכוללת בדיקת מפלס שמן, מפלס מים, שימון שרשרת, בדיקת מערכת חשמל, ברגים משוחררים, לחץ אוויר בצמיגים, מערכת בלימה ותקינות הכבלים.

חשוב לשים דגש לנושא הרמת האופנוע באם האופנוע אינו מצויד במגבה.



דלק
במדינות רבות בעולם לא ניתן להשיג דלק באיכות גבוהה. איכות נמוכה של דלק פוגמת בביצועי המנוע באופן ישיר ופוגעת בתפקוד המנוע ומביאה לתקלות מצטברות לאורך זמן.

יש להתאים את סוג האופנוע בהתאם לאיכות הדלק הנמכר במדינות המתויירות. ישנם אופנועים אשר אינם מותאמים כלל לנסיעה עם דלק באיכות ירודה. כדאי להכיר את סוגי הדלק הנמכרים במדינה בה הנך נוהג (לדוגמא - בברזיל רוב הדלק הנמכר עשוי מאלכוהול) ואת סוגי הדלק ורמתו הניתנים לשימוש בדגם האופנוע ולהצטייד מראש בתוספי דלק מתאימים על מנת להעלות את איכות הדלק. יש לקחת בחשבון את ייקור עלויות הדלק כתוצאה משימוש בתוספים.

הנושא הנו חשוב ביותר ויש לתת עליו את מירב הדעת בתכנון הטיול ובמהלכו.

מומלץ מאוד למלא דלק בתדירות גבוהה על מנת לא להביא למצב בו לכלוך הנמצא במיכל הדלק מגיע למאייד. כדאי לאבזר את האופנוע במיכל דלק גדול המתאים לפחות למרחק של 300 ק"מ נסיעה למיכל.

מעברי גבול
מעברי גבול הנם חלק בלתי נפרד מטיול אופנועים חוצה יבשות ויש להכיר נושא זה לעומק. הזמן אותו "תבזבז" על מנת לעבור את הגבול יקטן ככל שתלמד להכיר את ההליכים הדרושים לביצוע.

מסמכים דרושים - רשיון נהיגה, רשיון נהיגה בינ"ל, דרכון עם אשרות כניסה, שטר בעלות מקורי של האופנוע על שם הרוכב המטייל (באנגלית), כרטיס אשראי בינ"ל ו- CARNET DE PASSAGE (במדינות בהן נדרש), כסף מקומי והעתקי מסמכים.

ההליך - (הליך מעבר הגבול המפורט בהמשך נכתב עפ"י ניסיוני במעברי גבול במרכז ובדרום אמריקה. ייתכן וההליך הנו שונה ביבשות אחרות).

בהגיעך אל גבול יבשתי בין מדינות עליך לסיים קודם את הליכי היציאה מהמדינה בה היית. הדבר כולל בד"כ החתמת הדרכון בחותמת יציאה, ביטול היתר הנהיגה הזמני הניתן בכניסה למדינה ולעיתים גם תשלום מס יציאה. לאחר שיצאת באופן רשמי מן המדינה עליך להחתים את הדרכון בחותמת הכניסה אל המדינה אליה אתה נכנס תוך מילוי טופס ההגירה. לאחר מכן עליך להמציא את היתר הנהיגה הזמני. היתר זה הנו טופס המסופק ע"י המכס והוא כולל בתוכו את פרטי הנהג, האופנוע, תוקפו והתחייבות מצד בעל האופנוע שלא למכור את האופנוע במדינה. ברוב המקרים ההיתר יגובה בחותמת בדרכון. לעיתים גם תקבל מדבקה אותה תהיה חייב להדביק על האופנוע ולנהוג עמה במדינה. ברוב המקרים תידרש לשלם מסים שייקבעו בד"כ עפ"י שווי האופנוע המוצהר על ידך.



דגשים למעברי גבול
• כדאי לעבור במעברי גבול גדולים. המעבר במעברי גבול קטנים מסובך יותר בד"כ.
• יש להיאזר בסבלנות, לשמור על קור רוח ולהפגין ביטחון עצמי.
• בהגיעך לגבול רצוי לברר את כלל התהליך לפני ביצועו. דבר זה ימנע בד"כ "הפתעות" כגון בקשה לתשלום שוחד.
• יש לברר את שעות פתיחת הגבול לפני ההגעה אליו.
• כדאי להימנע ממעבר הגבול בימי ראשון וחגים. המחירים בימים אלה בד"כ גבוהים יותר.
• ברוב מעברי הגבול במדינות עולם שלישי תתבקש לשלם שוחד. לעיתים תשלום השוחד הנו כדאי אך לעיתים הנו גבוה בצורה מוגזמת ויש להיערך למשא ומתן ארוך ומפרך. בקש תמיד קבלה לכל תשלום אותו אתה נדרש לשלם. דבר זה ימנע לפעמים את תשלום השוחד.
• פקידי המכס וההגירה במדינות עולם שלישי בד"כ דוברים אך ורק את שפת המקום. יש ללמוד את המילים הדרושות לחציית הגבול.
• אין לנסות ולעבור מעבר גבול עם סמים ו/או נשק.
• יש לשים לב במיוחד מגניבות של הציוד והאופנוע במעבר הגבול.
• ברוב מעברי הגבול יוצע לך להשתמש בשירותיו של "מדריך" לביצוע הניירת. ברוב המקרים הדבר לא כדאי ויקר.
• יש להצטייד בכסף מקומי ובדולרים אמריקאיים לתשלום המסים.
• רצוי להגיע למעבר הגבול מוקדם בבוקר וזאת ע"י לינה בסמוך לגבול בלילה הקודם.
• חותמות היתר הנהיגה בדרכון תופסות מקום רב. כדאי להצטייד בדרכון נוסף אם מתכננים לעבור מספר רב של מדינות.
• יש להמציא בארץ את כלל הויזות ואשרות הכניסה למדינות בהן הדבר מחויב.
• זכור לדרוש זמן מקסימלי אפשרי לשהייה במדינה.
• יש לדרוש ולשמור קבלות על התשלומים עד ליציאה מהמדינה או במקרה שמתכוונים לחזור אליה בשנית.
• אל תציג מסמכים מקוריים אלא אם נתבקשת. שימוש בהעתקים עדיף.
• שמור על הדרכון ושאר מסמכיך תמיד אצלך ביד. הצג אותם לפקידים אם תידרש אך אל תעביר אותם לידיהם.
• יש להקפיד שכל המסמכים והחותמות הדרושות נמסרו לך והוחתמו בדרכון. בדוק דיוק בשמך, במספר הדרכון ובמספר המנוע והשלדה.
• מומלץ לתכנן מקום לינה קרוב למעבר הגבול במדינה אליה אתה נכנס במידה והתהליך נמשך כל היום.



התנהגות במדינה
נהיגה במדינה אחרת בעת היותך תייר הנה שונה ולעיתים שונה מאוד מנהיגה בישראל. על מנת להקל על ההשתלבות בכבישי המדינה ישנם מספר נושאים עליהם כדאי לתת את הדעת.

יש לברר לפני הכניסה למדינה את חוקי הנהיגה הרלוונטיים הקיימים כגון מהירות נסיעה מרבית, שימוש בקסדה, חוקי חנייה וכו'. מעבר לכך ישנם חוקים בלתי כתובים שידיעתם תקל עליך בנהיגה כגון סימוני אורות, נסיעה בפקקים, מנהגי ביצוע עקיפות, חנייה והתנהגות עם אוכפי חוק. כדאי לשוחח עם נהגים וותיקים על מנת ללמוד אותם.

יש לשאת תמיד את כל המסמכים בכל נסיעה שהיא. רצוי לשאת על הגוף גם פרטים מזהים ומגבלות בריאותיות (באנגלית) על מנת להביא לטיפול רפואי מהיר וטוב יותר במקרה של תאונה.

שוטרים רבים יעצרו אתכם ולו רק על מנת להתפעל מהאופנועים. במקרים אחרים תתבקשו לשלם שוחד על מנת להמשיך בנסיעה. יש לשמור על קור רוח ולהפגין אסרטיביות. לעיתים כדאי להתנהג כלא מבינים את השפה ולחזור על המילה "תייר" בשפה המקומית.

במקרים רבים ובמיוחד במקומות מבודדים תתאסף קבוצת אנשים גדולה ומתעניינת סביבכם. היו נחמדים, חייכו והסבירו פנים אך עם זאת יש לשמור על הציוד בארבע עיניים.

טיול אופנועים חושף אותך יותר לכפרים קטנים ומבודדים שבהם נשמרת יותר המסורת המקומית. יש לשים לב לנקודה זו ולכבד את מנהגי המקום.

רצוי להחזיק כרטיס חיוג טלפוני מקומי ומספרי טלפון חשובים כגון משטרה, מכבי אש ושירותים רפואיים.



השטה והטסה של האופנוע
במקרים בהם לא ניתן לעבור בנסיעה קטע מסוים כגון ים, נהרות, אזורים מסוכנים ואזורים ללא כבישים, נדרשת השטה או הטסה של האופנוע.

ככלל, השטה תהיה זולה יותר מהטסת האופנוע אך בד"כ תהיה מסובכת ומסורבלת יותר. השטה של האופנוע מיבשת ליבשת או ממדינה למדינה כרוכה בתכנון ארוך, בירוקרטיה ארוכה, המצאת מסמכים וכסף רב. ישנן חברות ספנות העוסקות בשליחת מטען מנמלים ראשיים אך לא כולן בקיאות בהשטת אופנועים. בבחירת החברה יש לשים דגש לניסיון קודם בהשטת אופנועים. כדאי לבצע סקר שווקים נרחב ככל האפשר. רמת המחירים והשירות שונה מאוד בין ספקי השירותים.

לגבי רוב נתיבי השיט העיקריים של מטיילי אופנועים קיים מידע באינטרנט באתר WWW.HORIZONSUNLIMITED.COM . המידע כולל גם סיפורים אישיים של מטיילים על ההליכים אותם הם ביצעו.

בשיט בתוך מדינה, בד"כ על מנת לחצות נהר או אזור ללא כבישים, הנושא קל יותר אך לעיתים פחות מסודר.

יש להיערך למצבים בהם יש להיות מעורב בצורה ישירה בהעמסת האופנוע אל כלי השיט (לעיתים יהיה זה קאנו קטן), בהסדרי החנייה על כלי השיט, ביטחון האופנוע, מסמכי ההעברה וכו'.

בשיט מיבשת ליבשת או ממדינה למדינה לא ניתן יהיה בד"כ לשוט עם האופנוע ונדרשת טיסה לרוכב.

אשתף אתכם בסיפור על השטת האופנועים באגן האמזונס בדרך מברזיל אל פרו.
"הגענו אל צפון ברזיל דרך ונצואלה מתוך מטרה לחצות את אגן האמזונס אל תוך פרו וזאת על מנת שלא לנהוג בקולומביה השרויה במצב פוליטי מסובך. כבר משיחות שקיימנו בדרך עם מטיילים נוספים ומתוך מידע שאספנו ברשת האינטרנט, הבנו שצפויה לנו חוויה ארוכה ולא קלה. הגענו לבירת האמזונס בצפון ברזיל (מנאוס) והתחלנו בחיפושים אחר אנייה שתשיט אותנו ואת האופנועים לאורך נהר האמזונס מערבה. לאחר מספר ימים בהם נאלצנו להתמקח עם יורדי ים גדולים ומפחידים בחרנו בספינת ה"פאר" מנואל אנטוניו. לאחר שגייסנו חצי מבחורי הנמל העמסנו בקושי רב את האופנועים על סיפון האנייה. מסתבר שמנופים וכלי עזר הם לא דבר "שימושי" בברזיל. לאחר שסיימנו את ההעמסה הלכנו לראות את ה"חדרים" בהם נעביר את חמשת הימים הקרובים. איפשהו בקצה האנייה, בשלושים הסנטימטר שבין חורחה הנוחר ללואיס הפלצן, הצלחנו לחבר את שני הערסלים אל מוטות האנייה. לפחות מבט לטלוויזיה לראות את משחקי גביע העולם הצלחנו להשיג. אל סיפון האנייה עלינו למחרת בבוקר לשתות בירה אל מול הנוף המדהים של גדות הנהר. לאחר חמישה ימים של בטן גב, הרבה כדורגל בבירת הכדורגל העולמית, שמש מדהימה והמון יתושים בלילה הגענו אל משולש הגבולות - ברזיל, קולומביה ופרו. מאחר והספינות השטות אל תוך פרו יוצאות מן הצד השני של הנהר, נאלצנו לשכור סירת קאנו קטנה כדי לחצות אותו. תחת גשם שוטף העמסנו את האופנועים בעזרת מספר בחורים. בתנודות שלא היו מביישות את הטיטניק ובחברת ארבעה בחורים שיכורים העברנו את עשרים הדקות המפחידות ביותר בטיול. את האנייה שתיקח אותנו אל איקיטוס, עיר הג'ונגל הגדולה בפרו, מצאנו חיש מהר. עלינו על הסיפון על מנת לראות שהאנייה הקודמת הייתה כמו "ספינת האהבה" של קפטן סטובינג לעומת הספינה הנוכחית. עמוסים במאות אנשים, חזירים, תרנגולות ובצפיפות של זיתים בקופסת שימורים יצאנו לדרך. לאחר ארבעה ימים של סרחון וזוהמה ולאחר שהאופנועים נעלמו תחת מעטה כבד של תרנגולות מתות הגענו לאיקיטוס. לאחר מספר ימי מנוחה והתאוששות היינו מוכנים להמשך השיט עם אנייה נוספת אל תוך פרו."



ביטחון ובטיחות
על מנת לסיים את הטיול בלא פגע ולחזור הביתה בשלום, ישנם מספר כללי זהירות ובטיחות אותם יש לשמור. זכור, מטרת הטיול היא הנאה.

ציוד מגן - אין לחסוך בכסף בקניית ציוד מגן איכותי. קסדה טובה וביגוד מגן מצילים חיים. הקפד להשתמש בציוד זה בכל רכיבה.

נסיעה בלילה - נסיעה בלילה בהרבה מדינות הנה מסוכנת ביותר לרוכב אופנוע. כבישים רבים הנם חשוכים, משובשים מאוד, ללא תמרורים ומלאים בפגרי חיות. כמו כן, במדינות רבות נהוג לנסוע באורות גבוהים הגורמים לסינוור.

העמסת ציוד - יציבות האופנוע כשהאופנוע עמוס בציוד נפגעת. הפגיעה גדולה יותר כאשר ההעמסה אינה מאוזנת. נסיעה זהירה והעמסה נכונה הכרחית.

נסיעה בשטח - במקרים רבים נדרשת נסיעה על דרכי עפר שלעיתים הנן קשות למעבר. נסיעה מהירה עם אופנוע עמוס בדרכים אלו הנה מסוכנת וגורמת לבלאי גבוה של האופנוע. יש לבצע כיוונים והתאמות באופנוע (מתלים, לחץ האוויר בצמיגים, שרשרת וכו') לפני הנסיעה.

ערפל ומזג אוויר קשה - כפי שצוין כבר קודם רצוי מאוד לא לבצע יום נסיעה בימים בהם הראות לקויה או כאשר קיימות רוחות חזקות.

צמיגים - איכות הצמיגים ומצבם משפיעים מאוד על בטיחות בנסיעה. צמיגים לא מתאימים ובאיכות ירודה וצמיגים שחוקים או עם לחץ אוויר לא נכון הם מתכון בטוח לתאונה. למרות מחירם היקר בד"כ אל תחסוך בכסף ותתפשר על נסיעה עם צמיגים לא ראויים.

עייפות - ישנם ימים בהם הנסיעה מתארכת או ימים בהם נוהגים תחת חום כבד או בנסיעת שטח מאומצת. הריכוז הנדרש ברכיבה על אופנוע הנו מקסימלי ולכן המנע מנהיגה בהיותך עייף והקפד על הפסקות תדירות לרענון ומנוחה. הקפד להקדיש ימי מנוחה בין ימי רכיבה.

עזרה ראשונה - בהרבה מקרים תידרש נסיעה באזורים מבודדים שבהם אין מענה רפואי קרוב. ציוד עזרה ראשונה טוב ומתאים ייתן מענה עד לטיפול רפואי מוסמך. כדאי לרכוש ידע במתן מענה רפואי בשעת חירום.

מהירות - רכיבה במהירות גבוהה הנה חלק בלתי נפרד מרכיבה על אופנוע. ברם, רכיבה במהירות גבוהה תוך נשיאת משקל כבד ורכיבה בכבישים משובשים ולא מסומנים עלולה להיות מסוכנת מאוד. כמו כן, נהיגה במהירות גבוהה תביא לבלאי מואץ של האופנוע ולצריכת דלק גבוהה.

קשר ותקשורת - יצירת קשר עם גורמי ביטחון הנה לעיתים הכרחית ובהרבה מקרים לא קלה. הקפד לשאת תמיד כרטיס טלפון ומספרים חשובים. בהתאם לתקציב, שקול אפשרות לרכישה או להשכרה של טלפון לוויני. בנסיעה בזוגות או בשלישייה כדאי לשקול קנייה של מכשירי קשר קצרי טווח לתקשורת פנימית.

רכיבה בקבוצה - תאונות רבות קורות בין אופנועים הנוסעים בקבוצה בצורה לא זהירה. יש לתת את הדעת בנושא ולהקדיש לכך מחשבה לפני תחילת הטיול (קביעת מוביל ומאסף בהתאם לצורת הנהיגה, מרווחי בטיחות, סימנים מוסכמים וכו').

אורות - אופנוע נראה ברור יותר כאשר אורותיו מאירים. כדאי תמיד לנסוע עם אורות גם במשך היום.



ועוד בנושא:
כתבה שניה - ארה"ב ומקסיקו
גלעד והאנפילד טיול אופנועים בהודו
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003