תיאום מס לשכירים אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


אופנועים - רכיבה נכונה
מאת משה גלעד - עורך מסע אחר בעבר

אופנועים הם יותר מכלי תחבורה. עבור רבים מאלה שרוכבים עליהם הם בעיקר אהבה גדולה וסוג של חופש. בעולם נכון ומתוקן יותר היו רבים יותר רוכבים על אופנועים, קטנועים וטוסטוסים. יש בשימוש בכלי הרכב האלה דרך נכונה לפתור את אחת הבעיות שמעיקות עלינו יותר מהכל - הצפיפות הנוראה בכבישים. יש בהם גם הרבה יותר מזה. הם מעניקים כמעט לכל נסיעה איזו תחושה של שחרור, של חדווה, של אוויר פתוח, קשר עם הנוף, עם הסביבה. באופן ברור כל המרכיבים האלה נעלמים, או הופכים נדירים הרבה יותר בנסיעה במכונית. המכונית נוחה יותר, קלה יותר לשימוש, בדרך כלל איטית יותר ובעיקר מוגנת יותר. הבעיה האמיתית היא שאופנועים מסוכנים. הם מסוכנים בגלל שכל פגיעה קטנה הופכת בהם לתאונה אנושה. מבלי להיכנס לפרטי הסטטיסטיקה הלא נעימה, בכל שנה נפגעים בכבישי ישראל מאות רוכבי כלים דו גלגליים. הם משלמים מחיר יקר, לעיתים בחייהם על כך שבחרו בדרך התנועה הנכונה יותר, הפשוטה, החופשית והמהירה יותר. הם משלמים תמורת אהבת החופש שלהם. רבים מרוכבי האופנועים אולי יכחישו, אבל ברכיבה יש יותר מתחבורה. יש בה אהבה לרוח שנושבת בפנים. לחולצה שמתבדרת ברוח, לקלות הנכונה כל כך שבהגעה הפשוטה.

הספר שיצא בימים אלה לאור "אופנועים - רכיבה נכונה" (הוצאת מודן) בא להקל על המצוקה של אוהבי האופנועים ועל דאגתם של קרובים להם. העובדה הבולטת ביותר בספר היפהפה, צבעוני ומקצועי הזה היא שהוא נכתב באהבה גדולה. כתב אותו נחום לב ואת העריכה המקצועית וההשלמות עשה גידי פרדר. כאן כבר הופכת האהבה שבכתיבה לכאב. נחום לב, אדם מרתק, אוהב גדול של טיולים ברחבי הארץ, קצין נערץ בצה"ל (בסיירת מטכ"ל ובחיל האוויר) ובעל רוח חופשית במיוחד, נהרג בשלבי סיום הכתיבה של הספר, כאשר רכב על אופנועו בכביש הערבה. למרות שידע להעלות על הכתב עצות נבונות וזהירות כל כך לרוכבי אופנועים, גם הוא לא נמלט או לא הצליח לחמוק מן הגורל האכזרי כל כך שאורב בכבישים לרבים מרוכבי האופנוע. במובנים רבים זה רק מבהיר עד כמה הספר הזה חשוב והכרחי.

תחילתה של כתיבת הספר במחווה אוהבת שעשה נחום לב לשי, בת של חברים, כאשר קיבלה את רישייון הנהיגה שלה על אופנוע. הוא חש שיש בידו ידע רב כל כך להעניק לה, כדי להבטיח שחיי הרכיבה שלה יהיו נכונים, בטוחים ומהנים יותר. אחר כך ניסה להוציא אותו לאור כספר. הוא לא זכה לראות את סיומו של הפרויקט ובני משפחתו, בייחוד אחיו שמעון לב, טרחו במשך כמעט שנתיים כדי להשלים את המשימה. לעזרתם נרתם גידי פרדר, רוכב מנוסה מאוד ובעל מקצוע ששימש בעבר כעורך המגאזין "מוטו". למרות ששמעון לב מדגיש שוב ושוב שלא מדובר במחוות הנצחה, אלא בהשלמת הפרויקט שנחום לב נטל על עצמו, אי אפשר להתעלם מן האירוניה הנוראה הזו של הגורל ומן העצב הרב שמלווה את הוצאתו של הספר לאור. המחשבה היחידה שעולה על הדעת היא שאם תסייע קריאתו של הספר לשפר את מצבם של האופנוענים, הרי שנחום לב השאיר אחריו מורשת חשובה.

קריאה בספר מבהירה עד כמה הוא חיוני. עד כמה כל הנקודות שעולות בו הן חשובות ואפילו הכרחיות לכל מי שרוכב על אופנוע במדינת ישראל. הספר מכיל ארבעה חלקים. הראשון עוסק באסטרטגיית הרכיבה, השני מוקדש למצבי תנועה ולסכנות אופייניות, השלישי מבהיר את שגרת החיים עם אופנוע והרביעי מוקדש לטכניקות רכיבה (החלקים השלישי והרביעי נכתבו בידי גידי פרדר). ההסברים המילוליים מלווים באיורים צבעוניים וברורים שעוזרים מאוד להבין את המצבים השונים אליהם עשוי להיקלע רוכב אופנוע.

אחד הסרטים הנפלאים ביותר שעיצבו את הרוח של שנות השישים נקרא "איזי ריידר" (בעברית קראו לו "אדם בעקבות גורלו"). פיטר פונדה ודניס הופר דוהרים בו בכבישי אמריקה על זוג אופנועי הארלי דייווידסון מרשימים וחווים את החופש שהעניקה התקופה ההיא לצעירים ביבשת. הם לא יכלו לעשות את המסע המופלא שלהם במכונית. זה עומד בסתירה לאהבת החופש שלהם. נכון, גם הם מתים בסוף העצוב, כאשר אידיוט אחד יורה בהם ללא סיבה ממשית, אבל הרוח נשארה. בעצם היא כאן גם עכשיו. "אופנועים - רכיבה נכונה" מעביר מסר חשוב לא פחות - "אפשר לחוות את החופש הזה ולהימנע מפגיעה". אפשר ליהנות מן הרוח מבלי לספוג את המכה. נחום לב אמנם לא זכה לכך והוא, ללא ספק, גיבור ישראלי מאוד של "איזי ריידר", אבל הדבר אפשרי. הרעיון כל כך נכון, והיישום שלו בספר שיוצא עכשיו לאור בהיר, פשוט מאיר עיניים ומעורר אופטימיות. אם יש לכם מכר, קרוב או חבר שרוכב, אל תשכנעו אותו לחדול מכך. מוטב לקנות לו את הספר.

ניתן להזמין את הספר בחנות
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003