גלעד שליט חי אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


חוליגן עם שרירים

מאת שי יעקב הארץ
המנוע האימתני של פייזר 1,000 מתוצרת ימאהה משאיר את בנדיט 1,200 של סוזוקי הרחק מאחור באמצע העלייה להררית הגיע הזמן לנוח. עצרנו למתוח קצת את האיברים מתנוחת הרכיבה המכווצת ובהינו עייפים באופנועים. אם ובנה, כבן שלוש, שעצרו לא רחוק, הצביעו על אופנוע הפייזר של ימאהה. הוא ממש יפה, קבעה האם. הבן, לעומת זאת, נעץ מבט ישיר בצמד פנסי החזית ופסק: הוא כועס.
כשמביטים באופנוע הזה, פייזר 1,000 , קשה להשתחרר מהרושם שעיצובו לא פחות ממבריק. ובאמת, אף על פי שמדובר באופנוע עירום, נטול כמעט לחלוטין חיפויי פלסטיק, הצליחו מעצביו להקנות לו מראה סולידי ונקי מצד אחד, וקמצוץ תוקפנות (בפנסי החזית, למשל) מצד שני.

עד להצגתו של הפייזר, הנוסחה לייצור אופנועי העירום היתה פשוטה: מנוע ותיק ופשוט יחסית מושתל בשלדת צינורות פלדה, ומעטה החזית (פיירינג) מעניק מיגון רוח קטנטן וסמלי. העיצוב מתמקד בהבלטת המנוע (לרוב ארבע בוכנתי בנפח גדול), ולכן זוכים האופנועים הללו להיקרא גם "אופנועי שרירים". מי שלטעמם המראה הזה אינו תוקפני מספיק, יכולים להחליף כידון, ואולי גם פנסים, ולכנות את היצירה החדשה StreetFighter. זו גם דרך מקובלת (וזולה) למדי לשיקום אופנוע לאחר תאונה.

אם לדבוק בדימוי השריר, בימאהה החליטו ללכת על המשורג ביותר שבאמתחתם: פייזר מצויד במנוע של אופנוע ,R1 שהוא האופנוע הספורטיווי ביותר של החברה. בגרסת פייזר, 143 כוחות סוס רתומים ל-208 ק"ג, וכאן אולי המקום לציין את כינוים הנוסף של האופנועים הללו: "אופנועי חוליגנים".

לשם השוואה, הוחלט לצרף אל המבחן של פייזר עוד חוליגן. למשימה נבחר צ"מ, שהוא בעליו של סוזוקי בנדיט 1,200 ממודל 2002. זה אמנם אינו אופנוע הדגמה רשמי, אבל הוא סיפק נקודת התייחסות מסוימת. צמד אופנועי עירום בנפח ליטר, מאותו שנתון, שבמבט ראשון נראים מאוד דומים, מה כבר יכול להיות שונה?

אבל עוד הרבה לפני הררית התברר שהשוני ביניהם עצום. כבר בישורות המשמימות והדחוסות בדרך צפונה (כביש החוף, למשל) התגלה ששריריו של הבנדיט אינם מספיקים. מיגון הרוח שלו אמנם טוב בהרבה, אבל יכולות המנוע מתגמדות מול יחידת ההינע המתקדמת של פייזר. המנוע של בנדיט, כמעט בן ,15 עדיין חי, חזק, בועט ונושך, אבל מול יכולותיו של הפייזר - זה כבר לא מספיק.

על אף אחד מהשניים, אגב, אי אפשר לרכוב מהר לאורך זמן. מיגון הרוח אולי תורם לעיצוב (ומוסיף למחיר, מן הסתם), אבל במהירויות שבהן מתעוררים המנועים הללו לחיים זהו אביזר קוסמטי גרידא.

פייזר שועט על כביש 784 בואכה יודפת. בעקבותיו בנדיט. רוכב הפייזר נלחם עם האופנוע בפניות. רוכב הבנדיט משוחרר. בסוזוקי הלכו על נוסחה אנושית: יותר נוח, יותר מרווח, פחות נוקשה, היגוי קל (יחסית). בימאהה, לעומת זאת, נראה שהמטרה היתה אחת: ליצור R1 למוגבלי תקציב. זו מכונת מלחמה קשיחה ומיומנת: שום דבר לא נעים, לא ידידותי, לא נוח. השורה התחתונה היא חדות. בפייזר הכל חד. לא רק העיצוב. אבל זו בדיוק גדולתו של האופנוע הזה. עם יכולות המנוע שלו, עדיף שאפשר יהיה לסמוך על הבלמים (המוצלחים הרבה יותר מאלה של הבנדיט), למשל.

מול ביצועי המנוע של הפייזר, הסוזוקי עדיין מרגיש נחות. וכשאופנוע ממודל 2002 נותן תחושה של כלי מיושן לעומת מתחרהו, גם הוא ממודל 2002 , המסקנה אחת: למרות פער המחירים ביניהם (פייזר עולה 80 אלף שקל, ובנדיט - 72 אלף), בנישה המצומצמת הזאת לפייזר אין כרגע מתחרים. גם לא הבנדיט.

פורסם בהארץ
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003