לוח קונים מוכרים אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


כל מה שרציתם לדעת על השמן במנוע שלכם

שמן למנועי ארבע פעימות

שמן מנוע אם חשבתם ששמן המנוע באופנוע שלכם הוא נוזל דביק ופשוט, נכונה לכם הפתעה. לשמן המנוע יש השפעה ישירה על הביצועים צריכת הדלק ואורך חיי המנוע. נהוג להתיחס לשלושה סוגים עיקרים של שמן:

• שמנים מינראלים (שמן רגיל כמו בכל תחנת הדלק)
• שמן מורכב או חצי סינתטי (לא בהכרך חצי חצי)
• שמנים סינתטים (יותר נדירים והרבה יותר יקרים)

השמן הרגיל (מינראלי) מיוצר ממקור אורגאני, כלומר בסיס הנוזל הוא תוצר זיקוק של נפט גולמי ומוספים אי אילו תוספים ממקור מינראלי.
השמן החצי סינתטי מורכב מאותו בסיס אלא שמקור התוספים הנלווים אליו הם מקור סינתטי.
השמן הסינתטי הוא תוצר פירוק של אתילן במקרה של פולי-אלפא -אולפין או של פירוק תוצר זיקוק אחר (תוצאה של הליך כימי המשפר את מבנה מולקולות הנוזל לטובת המנוע)
איכות השמנים המוזכרים נמדדת ונבדלת אחת מהשניה בארבעה פרמטרים עיקריים: שמירה על צמיגות, התחמצנות, הקצפה, ונדיפות.

מעבר לארבעת הפרמטרים העיקרים, ישנם עוד כמה מדדים אך הם קשורים לצד ההנדסי של תכנון ושימוש בחומרים למנועים: מקדם חיכוך וחוזק פילם. במאמר זה נפסח על המדדים הללו.

איזה שמן ?
לשמן המינראלי יתרון מידי הוא נמכר במחיר הנמוך ביותר, אך נשאר מאחור בשאר הפרמטרים בהשוואה למתחריו. השמן המינרלי מבצע את משימת השימון בצורה טובה מאוד וברוב המקרים אין ממש צורך בשמן טוב יותר, למרות זאת יכולת השמירה שלו על צמיגות אחידה (כמו כשהיה חדש) לאורך זמן אינה טובה, השמן נוטה לצרף אי אילו חומרים תוצרי לוואי מהמנוע אשר משנים את צמיגותו ותכונותיו. שמן מנוע
גם בשאר הפרמטרים הוא החלש ביותר. הוא הפגיע ביותר ומתחמצן מהר(נוזל חומצתי במנוע), כמו כן רמת הנדיפות שלו היא הגבוהה ביותר והקצפה כתוצאה מהתנועת השמן במעברי המנוע, בועות האוויר בשמן פוגמות ביכולת השימון ובעצם מגבירות את הבלאי במנוע.

אחיו החצי סינתטי סובל מאותם בעיות אך ברמה נמוכה בהרבה. התוספים הסינטטים בשמן מקנים לו עמידות גבוהה יותר בכל הפרמטרים.

השמן הסינתטי משפר עוד יותר את התוצאה בכל הפרמטרים ועולה בדרגה אחת לפחות מעל אביו (החצי סנטטי). השמן המדובר מיועד לפעול בתנאים קשים מאוד, בסביבה של חום ועומס ממושך. לשמנים הסינטטים יתרון טכנולוגי ברור וחד משמעי, אך בחיי היום-יום כדאי למדוד את איכות השמן לפי עלות מול תועלת, למשל סגנון רכיבה אגרסיבי, השתתפות במירוצים, צריכת שמן גבוהה (באופן טבעי). בהרבה מקרים השמן "הנמכר ללקוח" מבצע בעיקר משימה של שימון פסיכולוגי (ובמחיר גבוהה), לכן כדאי לבדוק מה באמת המנוע שלכם צריך. החסכנים שבינינו ממליצים להחליף שמן מינרלי לעיתים תכופות ולהיות בצד הבטוח והחסכוני של המשוואה. במנועים בהם קיימת צריכה גבוהה של שמן, נושא העמידות הוא זניח, מהסיבה הפשוטה: הוספת שמן טרי לעיתים קרובות בכמויות גדולות שומרות על איכות השמן.

סוגי מנועים
חשוב להדגיש כי שמן המנוע באופנוע מבצע הרבה יותר מטלות בהשוואה לשמן המנוע במכונית, שימון שסתומים ובוכנות, שימון תמסורת ושימון המצמד. במנוע המכונית המצמד הוא מסוג יבש ולתמסורת מערכת שמן נפרדת, לכן ההבדלים הללו משפיעים ישירות על העומסים ודרישות מהשמן. מערכת התמסורת באופנוע היא מגרסה אכזרית, מולקולות השמן (מבנים מולקולרים ארוכים) נטחנים מהר בין גלגלי השיניים ופוגעים ברמת החיכוך של השמן. שימוש בשמן לא מתאים פשוט יגרום להחלקה של המצמד. ההבדלים הללו מדגישים אלמט נוסף במדד השמן הצמיגות.

אינדקס צמיגות
רמת צמיגות השמן נמדדת בשתי מצבים, לפני הפעלת המנוע (שמן קררר) ובזמן עבודה (מנוע חם), למה חשוב לדעת איך מתפקד השמן בשני המצבים הנ"ל? מהסיבה הפשוטה שרוב השחיקה (בלאי) במנוע מתרחשת ברגע ההתנעה, כשהחלקים הנעים במנוע קרים ויבשים, ברגע זה בדיוק אנכנו צריכים רמת צמיגות נמוכה כדי שהשמן יוכל לזרום בקלות וביעילות במעברי המנוע ולפזר את החום הנבנה בהדרגה במנוע באופן אחיד. במצב ההפוך כשהענינים מתחילים להתחמם, רמת הצמיגות יורדת באופן טבעי(דליל יותר בחום), בשלב זה אנו דורשים מהשמן לשמור על רמת צמיגות גבוהה, כדי לפצות על רמות החיכוך הגבוהות והעומסים הנוצרים בחלקי המנוע.

שמן מנוע יצרני השמן מציינים בבירור על האריזות את רמת הצמיגות בשני המצבים, לדוגמא: שמן ברמת צמיגות 50W10, בצד שמאל של ה-W מציין את רמת הצמיגות של השמן כשהוא קר ובצד ימין מצויינת רמת הצמיגות בזמן עבודה.
קריאת המספרים המוחלטים ברמת הצמיגות עלולה להטעות, אפשר להניח ששמן 50W10 יהיה טוב יותר מ שמן 50W20, אך חשוב להדגיש שיצרני המנועים מתכננים את חלקי המנוע לעבודה חמה
(התפשטות החלקים בחום) בשילוב והתחשבות במימדי החלקים כשהמנוע קר. לכן בבחירת השמן כדאי תמיד להשמע להמלצות היצרן.

לסיום כמה הערות
מנועים מסוימים צורכים באופן טבעי הרבה שמן, לכן כדאי להקפיד לבדוק באופן סדיר ולהשלים במידת הצורך.

כמות השמן הכוללת בקטנועים היא קטנה בד"כ, לכן אכילת שמן או נזילות עלולים ליבש את אגן השמן מהר מאוד. בידקו לעיתים תכופות.

החלפת שמן מתי ולמה: להקפיד להחליף שמן בזמן, להתחשב ברמת ההתעללות במנוע וסוג רכיבה.

לא משנה מתי החלפתם שמן אל תשכחו את מסנן השמן.

שמן למנועי 2 פעימות
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003