גלעד שליט חי אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


איך לנהוג לאחר תאונה / עו"ד אבנר גולוב

כתבה שפורסמה במסגרת מגזין "הגה" והופיעה בערוץ הרכב של תפוז. רלוונטית למכוניות ואופנועים כאחד

לפעמים גם זה קורה. תאונת דרכים זה לא דבר נעים. אבל כדאי לדעת מה לעשות, וגם מה לא לעשות כשזה קורה. עו"ד אבנר גולוב על מה שצריך לדעת כשקורית תאונה.

כאשר הטלפון הנייד מצלצל אצלי בבית בשעות בלתי סבירות, אני מבין כי קרתה תאונת דרכים וכי לקוח נבון/נבוך בוחר לקבל יעוץ בזמן אמת. להתנהגותו של הנהג לאחר קרות התאונה השפעה מכרעת על ההיבט הפלילי והמשפטי הנובע מהתאונה בה היה מעורב. התנהגות נבונה כבר בשלב זה יכולה למנוע נזקים בלתי הפיכים בעתיד. את תאונות הדרכים ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות: בקבוצה הראשונה נכלול תאונות נזק רכוש-בלבד, ואילו בקבוצה השניה תכללנה תאונות בהן נגרמה גם פגיעת גוף.

תאונות נזק רכוש בלבד
בתאונות נ.ב. (נזק בלבד) אין חובה בחוק למסור הודעה למשטרה, ואין צורך לערב את המשטרה בתאונה ובתוצאותיה. הנהג המעורב יוצא ידי חובתו בכך שימסור, במקום, לנוהג הרכב האחר או לבעל הרכוש שניזוק את שמו, מענו מספר תעודת הביטוח ושם החברה המבטחת, יציג לפי דרישתם את התעודות האמורות ואת רשיון הרכב, וירשה להעתיק כל פרט הרשום בהם. אין כל טעם משפטי להתחמק ממתן הפרטים הנ"ל. העבירה בגין אי מתן פרטים עולה בחומרתה על העבירה שנעברה בעת קרות התאונה. גם אם משוכנע הנהג בצדקתו כי לא עבר כל עבירה, עדיין מוטלת עליו החובה למסור את פרטיו, ולו מפאת העובדה כי בשל המצאות רכבו בדרך אירעה התאונה.

תאונה עם נפגעים
קרתה תאונת דרכים ויש נפגעים, הסעיף החמור ביותר במקרה זה הינו הפקרה לאחר פגיעה. המחוקק מיחס חומרה רבה ביותר למצב בו נוהג ברכב מעורב בתאונה והוא יודע, או שבנסיבות המקרה, היה עליו לדעת, כי בתאונה נפגע אדם, ולא הגיש עזרה שהיה ביכולתו להגיש בנסיבות המקרה לרבות הסעה לטיפול רפואי, וקבע רף של תשע שנות מאסר לעבירה שכזו.
קביעת עונש של תשע שנות מאסר, או שבע שנים במקרה של ספר ידיעה על פגיעה באדם, נועדה להראות את החומרה הרבה שרואה המחוקק בהפקרת אדם שנפגע בתאונה וכי דינו של מפקיר כזה חמור פי כמה וכמה אפילו מזה של מי שברשלנותו גרם למותו של אדם.
במילים אחרות, קיימת חובה אנושית, המוטלת, על כל מי שהיה מודע לכך שהיה מעורב בתאונת דרכים לעמוד על תוצאותיה. אם ידע או היה עליו לדעת כי מישהו עשוי היה להיפגע באותה תאונה וזאת אפילו אם בפועל הסתבר כי לא היו נפגעים. שהרי רק לאחר שעצר יכול היה הנהג ללמוד על תוצאות התאונה ואם נשא רגליו ונמלט יהא עליו לשאת בכל התוצאות הנובעות מהתנהגותו. הנסיבות שתוארו לעיל הן מקרה נדיר וקיצוני, שכן במרבית המקרים נמצא הנהג המעורב בתאונה בהמולה רבה. עם יציאתו מרכבו הוא מגלה כי נקהלו במקום עוברי אורח ונהגים אחרים, סירנות של אמבולנס נשמעות ברקע והוא למעשה אובד עצות מבולבל וחסר יכולת תגובה רציונלית/או שקולה למתחולל סביבו.
להלן עיקרי ההוראות לאחר תאונה בה נפגע אדם:
יש לעצור את הרכב במקום התאונה ואסור להזיזו אלא בהוראת שוטר.
יש להגיש עזרה בהתאם ליכולת האישית לרבות הזעקת עזרה רפואית. יש להמתין במקום ליד הנפגע עד להגעת עזרה רפואית או שירותי הצלה מקצועיים. יש למסור לשוטר, או לנפגע, או לנוהג רכב אחר המעורב באותה תאונה, או לכל אדם שהיה בחברתו של הנפגע את השם, המען, מספר רשיון הנהיגה ומספר הרכב בו נהג הפוגע, יש לאפשר להם לעיין ברשיון הנהיגה בפוליסת הביטוח ובתעודת הזיהוי ולהתיר להם להעתיק פרטים ממסמכים אלה. יש לדווח לתחנת המשטרה הקרובה על האירוע בצירוף שם. מען, מקום, האירוע ושם הנפגע אם זהותו ידועה לנהג.
חשוב לדעת כי אין חובה למסור את נסיבות קרות התאונה. גם במקרה בו מרגיש הנהג כי הוא אשם בתאונה, גם אז אין הוא חייב להודות באשמה או לתת למשטרה פרטים נוספים שיהא בהם כדי לאפשר למשטרה להגיש כנגדו כתב אישום.
המשטרה בהכנת כתב אישום, לומדת את פרטי האירוע מעדויות המעורבים. כאשר אין ביכולתה ללמוד את פרטי האירוע, בין אם לא ניתן לאספם ובין אם הם מצויים בידי הנהג בלבד והוא אינו מפרטם (כגון מהירות הנסיעה כיון הליכתו של הולך רגל מרחק הראיה נקודת האירוע באופן מדויק כיוון הגעת כלי הרכב המעורבים וכד.)
היא תתקשה עד מאוד בהכנת כתב אישום אם אין המשטרה משוכנעת באשמתו של הנהג היא לא תגיש נגדו כתב אישום.
במילים אחרות, אל תנדבו מידע שיש בו כדי להפליל אתכם, שכן המשטרה מנצלת את מקום התאונה לגבות את העדות ועושה זאת לפעמים גם כאשר הנהג נאנק מכאבם, או גרוע יותר , כאשר הוא נמצא בבית חולים תחת השפעת חומרי הרגעה ותרופות. זכותכם לומר לשוטר כי הנכם, כרגע, לא מרוכזים, מבוהלים, מבולבלים, אינכם זוכרים פרטים, הזמן שקדם לאירוע מעורפל מבחינתכם. או הצלחתם שלא למסור את העדות תחת השפעתה הטראומטית של התאונה סביר להניח כי עדותכם לאחר שנרגעתם או לאחר קבלת יעוץ משפטי ספציפי תהא שונה באופן מהותי מכפי שהייתם מעדיים בעת האירוע.
קיים סוג נוסף, של תאונות הנקראות בעגה מקצועית "תאונות ביטוח", קרי תאונות שספק אם מישהו נפגע, ואחרי החלפת פרטים כל צד הולך לדרכו. לפעמים מקנן החשש פן הצד האחר יפנה למשטרה לאחר זמן, אם בשל יעוץ שקיבל מסוכן הביטוח ואם בשל רצונו לבנות תיק ביטוח על יסוד התאונה, ולאחר הפנייה תוסיף המשטרה לכתב האישום, אישום נוסף של "אי דיווח למשטרה".
במצב דברים זה כאשר קיים חשש כי הצד השני עשוי להגיש תלונה כנגדך, יש לפנות למשטרה מיד לאחר התאונה וייתן פרטים בסיסים בלבד, קרי, שם, מען ומקום התאונה. שכן אם יתלונן הצד האחר לא יתלונן, אזי לא יהיו בידי המשטרה מספיק פרטים להגשת כתב אישום.

לכתבה בערוץ הרכב של תפוז (המקור)

פיצויים על נזקי גוף בתאונות דרכים / ש.פ.ד
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 

כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003