גלעד שליט חי

ראשי | לוח | פורום | קישורים | חדשות | משאל | דגמים חדשים | חדש בשוק | קניות


לווייתן של יבשה

מאת שי יעקב

את בורגמן 650 משווקים כקטנוע, אבל ממדיו העצומים מבהירים שהוא לא
מיועד לרכיבה עירונית. זהו כלי תיור רך, מהיר וסולידי


בורגמן 650. הרבה אביזרים, אבל הנדסת אנוש בעייתית

לפי חברת עופר אבניר, יבואנית סוזוקי, הקטנוע החדש בורגמן 650 הוא "עוצמה של נוחות". מה בדיוק אומר המינוח הפיוטי והמעורפל הזה? לפי המודעה המפרסמת את הקטנוע, "אפשר לשייט ברכות ובביטחון לאורך ערים, אוטוסטרדות והרים". ואם הדמיון עדיין לא מגורה מספיק, "יש בו הרבה מקום למטען ולכל החלומות שלך". אם יש מקום לחלומות, אין מקום להיסוסים. האומנם?

בעצם, על פי ההגדרות המקובלות, אי אפשר אפילו לקרוא לבורגמן קטנוע. משקלו 215 ק"ג עוד לפני תדלוק. הקשר היחיד שלו לעולם הקטנועים הוא פחות או יותר צורתו החיצונית, אבל גודלו הפיסי כמעט בלתי נתפש. אורכו 228 ס"מ ורוחבו 81 ס"מ. הניסיון להשתחל בספינה הזאת בפקקים עירוניים הוא משימה אבודה מראש. ממדיו העצומים מאפשרים אמנם מעבר אטי וזהיר בין טורי מכוניות (המראות ממוקמות בדיוק בגובהן של מראות המכונית), אבל לא יותר. בורגמן לא מיועד בשום פנים ואופן לתנועה עירונית צפופה. עם זאת, סביר להניח שאף אחד לא יקנה קטנוע מנהלים בנפח 650 סמ"ק רק בשביל להגיע מרמת גן לתל אביב, למשל. החלטנו איפוא לעלות עם הבורגמן צפונה, לראש הנקרה. בדרך לשם אפשר יהיה לעבור בערים, באוטוסטרדות ובהרים.

כדי שלא ישתעמם הרוכב במשך התיור, התקינו בבורגמן כמה פיתוחים חדשניים, נחוצים יותר ופחות. על הידית השמאלית של הכידון, למשל, רחוק מאוד מהינף אצבע, ממוקמים מתגי "הילוכים". בורגמן מציע איפוא (לראשונה בקטנוע, פרט לווספה) מין בורר הילוכים ידני. אילו תפעול המתגים היה מעשי, אפשר היה לבחור בהחלפת הילוכים ידנית ללא מצמד (מעין "טיפטרוניק"). אפשר רק להמר שבשל הנדסת האנוש הכושלת, תפעול ה"הילוכים" יישאר שעשוע בלבד.

המתג הסמוך לבורר ההילוכים הוא "Power". לחיצה על המתג מניבה תאוצה חזקה (וגם מרעישה) יותר, וחזרה למצב השיוט הרגיל מכוונת לצריכת דלק חסכונית יותר ולשיוט רועש פחות. אבל גם השימוש במתג הזה לוקה בחסר. סמיכותו למתג האיתות גרמה לא פעם להפעלתו בניסיון לביטול האיתות, ולהיפך. עיקר יתרונו של מצב ה"כוח" הוא בלימת מנוע, שאינה אפשרית בשאר הקטנועים.

על פי פרסומי היבואן, הקטנוע מאפשר, הודות למערכת ההילוכים ולבלימת המנוע, "רכיבה ספורטיווית". במובן מסוים, זה נכון. אפשר לרכוב על בורגמן "רכיבה ספורטיווית": אפשר לרכוב מהר, אפשר להטות את הקטנוע בפניות ("להשכיב", בעגת האופנוענים), ואפשר גם להשתמש (אם מתגברים על מכשלת התפעול) בחמשת ההילוכים הידניים. אבל במהותו, הבורגמן הוא כלי תיור מפנק, רך וסולידי.

שיווקו של בורגמן כקטנוע מפנה אותו לקהל שסביר להניח כי היה נרתע מאופנוע תיור בנפח זהה. מתחרהו הישיר הוא סילוור-וינג של הונדה (600 סמ"ק, 50 כ"ס). בחברת עופר ניר טענו אמנם שבורגמן הוא "קלף מנצח", אבל סירבו לאפשר מבחן השוואתי בין הכלים. מחירי השניים קרובים זה לזה (56 אלף שקל לבורגמן, 51 אלף לסילוור-וינג), ולמרות מפרטו הטכני המתקדם יותר של בורגמן, הרכיבה על שניהם דומה למדי בהיבט היום-יומי. הבורגמן הוא אכן הכי גדול, הכי יקר והכי מאובזר. נשארה איפוא השאלה הנצחית: האם הגודל קובע.

סוזוקי בורגמן 650
מנוע: 638 סמ"ק, דו-בוכנתי, קירור נוזלי, 4 פעימות, תיבה אוטומטית
וחמישה הילוכים (SECVT)
הספק: 55 כ"ס ב-7,000 סל"ד
מידות: בסיס גלגלים 160 ס"מ גובה מושב 74 ס"מ
משקל (יבש): 215 ק"ג
בלמים: קדמי: שני דיסקים אחורי: דיסק
צמיגים: קדמי: 70/15-120 אחורי: 60/14-160
מתלים: קדמי: טלסקופי אחורי: זוג בולמים
נפח מכל דלק: 15 ליטר
צריכת דלק: 14 ק"מ לליטר (נתוני מבחן)
מחיר: 56 אלף שקל

פורסם בהארץ
23/08/02 05:08
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 


כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003