אופנועים רכיבה נכונה אתר האופנועים הישראלי

ראשי | לוח | פורום | קישורים | חדשות | משאל | דגמים חדשים | חדש בשוק | קניות


חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם.

גל תאונות הדרכים שפקד לאחרונה את כבישי הארץ גבה מחיר יקר, להלן חמישה כללים שכל רוכב חייב לשנן.

קסדה שלמה
כל דבר שתשימו על ראשכם שהוא פחות מקסדה שלמה רכוסה ואיכותית משמעו הימור על חייכם. לא משנה אם אתם רוכבים על טוסטוס קטנוע או אופנוע. קופצים לאסוף סרט, נוסעים לעבודה או לטיול, לא משנה מה ומתי אסור לרכב עם קסדת חצי, פשוט אסור. רק קסדה שלמה רכוסה ואיכותית תציל את ראשכם ברגע הקריטי. חשוב לזכור כי קסדות "בית השימוש" שנראות כמו עציץ חבוט, בנות ארבע שנים ויותר, החזירו את נשמתם לבורא. עיפות החומר: שמש, חבטות, נפילה אקראית או חלילה תאונה, משפיעים לרעה על איכות הקסדה. קסדת חצי, רופפת או לא רכוסה משמעותה בשעת תאונה היא פגיעת ראש קשה. אפילו נפילה במהירות אפס עלולה להסתיים בפגיעה בחפץ קשה כמו מדרכה, כלי רכב או אספלט ועלולה להסתיים בקול פיצוח במוות או בנכות קשה.

למרות שהחוק מתיר רכיבה עם קסדת חצי, מדובר בעיקר בכיסוי תחת/כיסוי גשם, לא כיסוי ראש. במקרה זה, החוק פשוט יבש וטיפש. מורי הרכיבה והשוטרים, משמשים דוגמה שלילית ומסוכנת וכמובן מסכנים את חייהם. ולכן אם אתם רוכבים עם קסדת חצי, קחו בחשבון כי רק המזל והסטטיסטיקה (עד לרגע זה) מפרידים ביניכם חדר המיון או חלילה חדר הקירור במרתף בית-החולים. אל תבזבזו רגע מיותר, רכשו קסדות שלמות ואיכותיות.

מחירה של קסדה איכותיות מתחיל בכ-500 שקלים. נשמע לכם יקר? "אתה לא באמת צריך קסדה כזו איכותית - הכל תלוי במה אתה מעוניין להכניס לתוכה" (פרסומת לקסדות אראי) לא השתכנעתם בקרו במחלקות הנוירולוגיות בבתי החולים או בבית לווינשטיין. ומי שלמרות כל אלה לא מסוגל לעמוד באי הנוחות של קסדה שלמה, צריך פשוט לעבור לאוטו.

ציוד מגן
העקרון הבסיסי הוא כל המרבה הרי זה משובח. נזקי גוף עלולוים להסתיים בנכות או במוות. לכן יש לרכוב עם ציוד מגן. מי שרוכב עם מיגונים ראויים: מגפיים, הגנות לגב למרפקים ולכתפיים, כפפות באיכות גבוהה, בעת תאונה ישפר משמעותית את סיכויי ההישרדות שלו. ולא משנה אם מדובר בנפילה במהירות אפס, מפגש חזיתי עם מכונית נוסעת, או התרסקות על גדר הבטיחות במהירות דו ספרתית. בארץ נמכרים עשרות מותגים, בכל המידות והצבעים. רק לבחור למדוד ולשלם.

פרנויה - הנשק הסודי
כשאתם רוכבים על רכב דו-גלגלי אתם חשופים לחלוטין. כלום לא מגן עליכם, פרט לציוד המגן שעל גופכם ותבונתכם. נהגי המכוניות לא תמיד מתחשבים/מבחינים/רוצים להבחין ברוכבים. הרבה פעמים המראות לא מכוונות, או שהם עסוקים בפעילויות אחרת פרט לנהיגה. ברוב התאונות בין מכונית לרכב דו-גלגלי אשם נהג המכונית. אז מה!? למי תספרו שאתם לא אשמים ומה זה יעזור לכם. לכן, זכרו: רק הפרנואידים שורדים(!)
כל נסיעה, קצרה ככל שתהיה, עלולה להיות גם האחרונה. אמצו את כל החושים. בדקו מה מתרחש סביבכם, אתרו גורמים או מצבים שעלולים להתפתח לסכנה. אל תיקחו שום סיכון מיותר ושקלו היטב כל פעולה. שום דבר לא מובן מאליו, ההתנהגות של הגורמים בכביש היא בלתי צפויה. צפו התנהגות לא צפויה. אפילו מצדו של רוכב אחר. אל תסמכו על איתות או על היעדרו. התייחסו לכל שלט, גם כזה שנותן לכם זכות קדימה, כאל שלט אזהרה. גם רמזור ירוק בצומת אינו מבטיח זכות קדימה בכביש. האטו לפני הכניסה לצמת וסרקו היטב את הסביבה, בעת חציית הצומת שמרו על מהירות שתאפשר יכולת תגובה. גם כשאתם מתחילים לנוע לאחר המתנה באדום, שום דבר לא ברור מאליו בטח לא אור ירוק ברמזור. וזכרו כל העת: אשמתו של הצד השני לא תשפר את מצבכם בשום צורה, בעיקר לא אם תהפכו למשותקים או נכים לשארית ימי חייכם. דעו: התאונה תמיד תתרחש/תפתיע ברגע בו תאבדו את הריכוז, תהפכו לשאננים, תחשבו שאתם כבר מנוסים וותיקים, תקלו ראש, תאבדו את הפרנויה, הזהירות, החרדה לחיים. החיים שלכם.

מיומנות
הרכיבה על דו-גלגלי דורשת מיומנות רבה, הרבה מעבר מנהיגה במכונית. יותר משליש מתאונות האופנוע הן עצמיות, בלי שרכב אחר יהיה מעורב בתאונה. תאונה עצמית היא ברוב המקרים תאונה אשר נובעת מיומנות רכיבה לקויה. המיומנות נמדדת ביכולת לתפעל כהלכה את הדו"ג בעיקר במקרי חירום, במיוחד השילוב של מיומנות והפעלת שיקול דעת, בהתאם לתנאי הדרך. רכיבה על דו"ג כוללת פעולות רבות ומורכבות. ברגע נתון, יש לתת את הדעת על מספר אלמנטים בו זמנית. לפעמים הפעולה הנדרשת נוגדת או אפילו הפוכה לאינסטינקט. למשל האצה במקום בלימה, התמקדות במרחב ולא בפני הכביש, היגוי הפוך והטית גוף. שימוש נכון בפעולות שהוזכרו(ויש עוד) דורשות אימונים רבים, הניסיון הנצבר ברכיבה או הנלמד בשיעורי הנהיגה השערורייתיים אינם מקנים כלים נאותים להתמודד עם המצבים הקיצונים על הכביש. על כל רוכב לעבור קורסים מתקדמים או ללמוד את הטכניקות שיקנו לו את המיומנות הראויה לרכיבה בכביש.
הרוכב הממוצע על קטנוע חשוף לסכנה גדולה יותר. למרות שהכלים הללו חלשים יותר מאופנועים. דינאמית הקטנוע הוא כלי מוגבל, גלגלים קטנים, בלמים נחותים, מתלים עייפים כל אילו מגבילים את התנהגות הקטנוע על הכביש ומעבירים מסר מוגבל מהמתרחש על-פני הכביש. רוכבי הקטנועים הם בד"כ פחות מנוסים ומיומנים, שוב שיטת הרישוי והוראת הנהיגה.
מי שמסתפק ברשיון הנהיגה פשוט מהמר על חייו. קורסים לרכיבה מתקדמת עולים כסף, אבל אחרי שתעברו אותם תגלו עד כמה סיכנתם את חייכם. עשו לעצמכם טובה, ואל תסמכו על המזל.

תחזוקה
דו"גים רגישים מאוד להזנחה. תחזוקה נאותה יכולה להציל את חייכם. צמיג שחוק משמעותו קשר רעוע ביניכם לכביש. אמצעי שליטה תקינים בכלי יאפשרו לכם לבצע פעולות קריטיות במינימום מאמץ ובשלמות, טפלו בדו"ג שלכם באדיקות. היו עירנים, אל תסמכו על המזל, תעזרו לעצמכם. תשמרו על עצמכם.

עוד בנושא
רכיבה על רטוב
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
לעבור את החורף יבשים
ספרים-מיומנות רכיבה
מאמרים נוספים  

הונדה מבשרת על יציאת ה CB 1300 לאירופה
הורנט 600 החדש ל 2003
בלמים - מכיר ?! בייקס
לעבור את החורף יבשים
עמותת רוכבי השטח מרוץ 6 בן-שמן
מיגון למקרי תאונה - קסדות, כפפות, חליפות ונעליים
יריד ויתקין - מרוץ המוטוקרוס מספר 6
הענק העדין
אני נהג מרוצים, ואתה?
המלצות לרכישת 50 סמ"ק
דגמי הסופרמוטו החדשים של KTM
תערוכת מינכן
ויברציות לשנת 2003
ימהה YZF-R6 לשנת 2003 החשיפה המלאה
איך מוציאים רישיון לאופנוע ?
מאבק בתאונות הדרכים ?
רכיבה על רטוב
לווייתן של יבשה, בורגמן 650
נובח, אבל לא נושך (ימאהה בולדוג)
כמה טיפים חשובים בעת קניה ומכירת אופנוע
חמישה כללים בסיסים לשמירה על חייכם
גלעד והאנפילד
לראש הדף 


כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003