תיאום מס לשכירים אתר האופנועים הישראלי

חנות |  ראשי |  לוח |  פורום |  MotoTec |  קישורים |  חדשות |  משאל |  חדש בשוק


איך מוצאים רשיון נהיגה לדו- גלגלי, אופנוע או קטנוע


גרסה מעודכנת של איך, למה, וכמה... מוציאים רישיון לאופנוע מאת Easy Rider

בזמן האחרון עצרו אותי מספר אנשים בשאלה איך מוציאים רשיון לאופנוע. ובאמת, במהלך שיטוטי ברשת טרם נתקלתי במאמר שמסביר בצורה פרטנית איך לעשות את הדבר הזה. ולכן בסקירתי הפעם אפרט ואסביר את כל מה שצריך לדעת על רשיון לרכב דו-גלגלי בישראל.

ראשית, למה בעצם זה כדאי. או במילים אחרות, למה "לקחת את הסיכון" שכרוך ברכיבה על כלי חשוף ולא מוגן כאשר ישנה אלטרנטיבה בדמות כל אותן קופסאות פח. חלקן, אני חייב להודות, מעוצבות להפליא, נוחות ומהירות. ובכן, בתור תושב גוש דן עצם העמידה בפקקי התנועה העצומים של הבוקר ושל שעות אחה"צ יכולה להוציא משלוות נפשו גם את הטיפוס הרגוע ביותר... שלא לדבר על החיסכון בזמן. בנוסף, זהו הקץ לכל בעיות החניה, ותורם כמובן גם להפחתת זיהום האוויר.

אבל כל אלו הנם נושאים מישנים ושוליים לעומת הדבר האמיתי: החופש, התאוצה, הקלילות, המהירות, והיכולת לקום בבוקר ולרכב צפונה או דרומה בהחלטה של רגע. אם הגעת עד לכאן אני מאמין שלא צריך להמשיך ולשכנע ונותר רק לברך אותך על הצטרפותך הקרובה למשפחת האופנוענים. ok, אז בואו נראה מה יש לנו כאן.

ב-2007 עודכנו תקנות הרישוי לרכב דו גלגלי באופן מקביל ומתאים לתקן המקובל באירופה. במקום ארבעת דרגות הרישוי, התאים משרד הרישוי את ארבעת הקטגוריות לשלושה(כמו באירופה). שלושת הקטגוריות החדשות מסתמכות על הספק המנוע ונפח, להבדיל מנפח בלבד.

שלושת האפשרויות העומדות בפניכם תלויות בגיל האופנוען לעתיד, נפח המנוע של הדו"ג (דו-גלגלי) והספק המנוע של עליו תוכלו לרכב.

דרגת רישוי A2
דרגת הרישוי הבסיסית עמה יכול להתחיל כל אופנוען בפוטנציה, מגיל 15 וחצי אפשר להתחיל בבדיקות רפואיות, מילוי הטפסים, לקראת מבחן התאוריה.

מגבלת הספק : 14.6 כ"ס
מגבלת נפח : עד 125 סמ"ק
גיל מינימלי לתחילת תהליך הוצאת הרשיון (מבחן עיוני) : 15 וחצי שנה
גיל מינימלי ללימוד נהיגה : 16 שנה
גיל מינימלי למבחן מעשי : 16 שנה
גיל מינימלי לקבלת רשיון הנהיגה: 16 שנה
מספר שיעורים מינימלי לפני המבחן המעשי : 15

דרגת רישוי A1
דרגת הרישוי שניה עמה אפשר להתחיל. מגיל 17 וחצי אפשר להתחיל את התהליך הוצאת הרשיון. לחליפין בעלי רשיון A2 בתוקף שרוצים לשדרג ל A1

מגבלת הספק : 33 כ"ס
מגבלת נפח : לא קיימת
גיל מינימלי למבחן עיוני : 17 וחצי שנה
גיל מינימלי למבחן מעשי: 18 שנה
גיל מינימלי ללימוד: 18 שנה

דרגת רישוי A
רשיון הנהיגה הנכסף, ללא הגבלה כל שהיא. כלומר לכל אופנוע או קטנוע, בלי הגבלת נפח או הספק מנוע.
התנאי היחידי הוא שתדרשו להציג רשיון נהיגה מסוג A1 בתוקף של לפחות שנה אחת. ולא, לא תדרשו להוכיח בשום צורה שאכן רכבתם או החזקתם בדו"ג כל שהוא בשנה הזו.

גיל מינימלי למבחן עיוני : 18
גיל מינימלי למבחן מעשי : 21
גיל מינימלי ללימוד : 18
גיל מינימלי לקבלת רשיון : 21
מספר שיעורים מינימלי לפני המבחן המעשי : 8
וותק של שנה אחת בדרגה A1

טופס בקשה לרשיון נהיגה (כרטיס תלמיד)
כדי להתחיל את התהליך עליכם להוציא כרטיס תלמיד(בעצם טופס בקשה לרשיון נהיגה), הכרטיס ילווה את התלמיד לאורך כל התהליך של הוצאת הרשיון. את הטופס הזה ניתן לקבל ללא תשלום בתחנות הצילום המורשות ברחבי הארץ. יש להגיע תחנת הצילום עם תעודת זהות ולהצטלם, תמונה זו תישמר במאגר משרד הרישוי ותופיע ברשיון הנהיגה שלכם.
במידה ויש לכם רשיון נהיגה על רכב פרטי (אוטו), תוכלו לבקש במעמד זה להוציא פטור מהמבחן המעשי. את הפטור תקבלו בפועל במשרד הרישוי כאשר שתציגו את טופס הבקשה ומסמכי הבדיקות הרפואיות (בהמשך)

בדיקות רפואיות
עם כרטיס התלמיד המלא (טופס הבקשה לרשיון) , יש הגיעו לרופא המשפחה, או לרופא המודע למצבכם הרפואי בשלוש השנים שקדמו לבדיקה הרפואית. חיילי סדיר וקבע פטורים מבדיקה רפואית, ועליהם להביא אישור על היעדר בעיות רפואיות מרופא אשר עיין בתיקו הרפואי של הנבדק.
בדיקת ראייה: גשו לאופטומטריסט מורשה, בצעו בדיקת ראייה והחתימו אותו על טופס הבקשה לרשיון.

במבחן עיוני (תיאוריה)
למבחן העיוני ניתן להתכונן בעזרת החוברות הנמכרות בחנויות הספרים, מאגר השאלות הוא די פשוט וחשוב להמשך השרדותכם כרוכבים, נהגים , הולכי רגל ואפילו כרוכבי אופניים.
המבחן כולל 30 שאלות חובה , מתוך מאגר של 1800 שאלות. לכל שאלה יש ארבע תשובות אפשריות ורק תשובה אחת נכונה. כדי לעבור את המבחן בהצלחה, יש לענות לפחות על 25 שאלות נכונה. המבחן מוגבל בזמן ככה שיש לסיימו תוך 40 דקות.
המבחן כרוך בתשלום של 46 שח, במידה ונכשלתם במבחן לא תוכלו להבחן שוב באותו יום. תצטרכו לשלם שוב ולהמתין ליום העסקים הבא.
ניתן להבחן בשפות הבאות : עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, רוסית וספרדית.

לימוד לקראת המבחן המעשי(טסט)
אם עברתם את כל השלבים עד כה, אתם מוכנים לשלב המעשי ואולי זו הפעם הראשונה שאתם הולכים לרכב על דו-גלגלי בעצמכם.
חפשו מורה נהיגה בהתאם להמלצת חבר, בדקו את המחיר לשיעור (זכרו שיש מינימום שיעורים), אם אין לכם רשיון נהיגה בכלל, וודאו את קלות ההגעה למגרש האימון.
הלימוד מכין אתכם לעבור את המבחן המעשי ולתפעל את כלי הרכב, אל תצפו ללמוד הרבה מעבר לכך, עיקר ההכנה היא לביצוע תרגילי שליטה במהירות איטית והשתלבות בתנועה. רוב מורי הנהיגה משתמשים בדו-גלגלים בסיסיים ובעלי התנהגות כביש סלחנית, בעלי מרכז הכובד הנמוך בעיקר בביצוע פניות.

המבחן המעשי
המבחן המעשי כולל את מבחן השליטה במתחם סגור(במגרש) והשני את רכיבה בכביש הפתוח הציבורי.
מבחן השליטה מתחיל בביצוע שמיניות בתוך מלבן המסומן על הכביש, כמובן שאסור לצאת מהקווים המסומנים, כל שכן להוריד רגל תומכת לקרקע.
לאחר מכן ממשיכים בנסיעה רצופה לסלאלום, כלומר רכיבה בין נקודות המסומנות על הקרקע, ומשם ממשיכים למבחן היציבות. מבחן היציבות הינו נסיעה איטית בין שני קווים ישרים המסומנים על המגרש לאורך של כ- 40 מטר.
לאחר מכן אלו שצלחו את החלק הראשון בהצלחה, יוצאים לכביש לחלקו השני של המבחן.
בחלק השני נבחנת יכולת ההשתלבות בתנועה והרכיבה הנכונה ע"פ כללי התעבורה. כלומר, ביצוע נכון של פניות, עקיפות נכונות, שמירה על הימין , מתן זכות קדימה וכו´.
בהחלט ניתן לומר שישנו דגש רב על נושא הפניות, פניה מכביש דו סטרי לחד סטרי ולהפך, פניה מכביש חד סטרי וחד סטרי וכו´. חשוב מאד ללמוד את כל הכללים וכמובן לתרגל.
בעלי רשיון הנהיגה לרכב פרטי שניגשו למבחן לצורך הוצאת רשיון A2, אינם יוצאים מהמגרש, המבחן מסתיים בבחינת השליטה במתחם סגור בלבד.


בשעה טובה ומוצלחת, עברתם את ה"טסט", וברשותכם רישיון נהיגה לאופנוע.
זכרו כי מהירות הרכיבה במהלך השיעורים היתה פחות או יותר 30 קמ"ש (אולי ביום טוב הגעתם ל-50).
בחיים האמיתיים כמו שאתם יודעים רוכבים טיפ טיפה יותר מהר, בקצב התנועה שמסביבכם.
ולכן לאחר שרכשת את האופנוע/קטנוע למד/י לרכב עליו בעצמך !!!
כלומר, כיצד הוא מאיץ וכיצד הוא בולם. כיצד לבצע פניות וסיבובים מבלי לאבד את האחיזה ו"ליפול" אל תוך הפניה. כל זאת לאט ובטוח, כל אחד בקצב האישי שלו.

ככל שתרבו לרכב בכבישים שונים ובמצבים משתנים (גשם לדוגמא) יגדל הביטחון העצמי, תכירו את הכלי בו אתם משתמשים ותוכלו להפיק ממנו את המירב.
רכיבה מהנה ובטוחה לכולם.
לראש הדף 


כתוב לנו |  אודות |  הסכם שימוש |  ש"ות |  הצהרת פרטיות |  החשבון שלי |  פורום |  בייקרס

   XNET Smart Solutions All rights reserved © 1998-2003